13. 7. 2019

Klišé v šódžo manze a kde ho najít

V květnu jsem se účastnila Animefestu, kde jsem se objevila s přednáškou „Manga pro dospívající dívky: Co na ní milujeme a nesnášíme“. V rámci přednášky jsem mluvila o klišé v šódžo mangách, které v nějakém větším či menším množství v tomhle žánru jsou. A protože jsem člověk, který se o tyhle věci rád dělí, rozhodla jsem se, že klišé sepíšu do článku. Během přednášky se mi samozřejmě nepodařilo vyjmenovat všechny, protože, přiznejme si to, je nemožné je všechny nacpat do 55 minut. A upřímně to ani není možné napsat do jednoho článku na první pokus.

Ke každému klišé se budu snažit přidat nějakou mangu, kde se nachází. V závorkách je pak možné naleznout aktivní odkaz A či H, pokud to daná manga má – animovanou nebo hranou verzi. Říkala jsem si, že někteří se na daný příběh raději podívají, než aby si ho četli. Budu se snažit klišé psát v rozumném a logickém pořadí, ale je jich tolik, že není úplně možné je všechny pojmout, snaha tu ovšem je.

Článek berte prosím s rezervou, ani já ho neberu vážně. Je to přeci plytká zábava. Hlavně neustále aktivní podle toho, na jaké šódžo narazím a přidám ke klišé.

Nejprve si pojďme říct, co je to vlastně to klišé. Podle Internetové jazykové příručky Ústavu pro jazyk český je klišé „ustálený automatizovaný slovní obrat (např. formule v dopisech, při úředních výkonech ap.); zprav. hanl. častým užíváním otřelý, frázovitý slovní obrat n. vůbec otřelý jazykový prostředek, šablona“. Jak vidno, heslo není úplně aktualizované, protože se již dlouhou dobu setkáváme i s klišé v jiné než jazykové podobě. Pro naše potřeby si ovšem definici půjčíme a upravíme si ji: klišé je v případě šódžo mangy (v určité době) fungující příběhová šablona, častým užíváním otřelá – zevšednělá.

KLIŠÉ HRDINKA
  • Extrémiska – hrdinka častokrát bývá v něčem výjimečná, a ne vždy je to myšleno lichotivě. Bývá extrémní šprtka, blbka, naivka, optimistka, nešika, … výjimečně nadaná sportovkyně, umělkyně. Nejlépe je kombinací výše zmíněného, takže je sice ve škole za hvězdu v prospěchu, ale selský rozum jí chybí a veškeré náznaky ze strany hrdiny se naprosto minou účinkem. Ale protože i tady to bývá extrémní, tak i když hrdince někdo vyzná lásku naprosto jasně, tak se klidně může stát, že se jen naivně usměje a řekne, že ho má taky ráda, že jsou přeci skvělí kamarádi… Nebo je totálně blbá na učení, ale extrémní optimistka a naivka, až má občas člověk chuť jí rozbít hubu… Zajímavé je, že její nejlepší kamarádka je většinou její opak.
  • Ošklivka Betty – hrdinka většinou nebývá objektem vzdechů mužského osazenstva. Tím většinou bývá buď její rivalka nebo nejlepší kamarádka (hrdinka plochá jak žehlící prkno, kamarádka zase velké bjong bjong). Naše hrdinka je většinou nazývána hnuskou (častokrát hrdinou a to jen proto, aby zakryl rozpaky), ale přitom stačí úsměv a je z ní to nejroztomilejší stvoření pod sluncem, případně změna šatů a účesu, sundání brýlí a hurá, najednou všem při pohledu na ni tryská z nosu krev.

KLIŠÉ HRDINA
  • Hop, anebo trop – hrdina většinou bývá buď absolutně nepolíbený panic schovaný za své koníčky, případně stydlivou povahu, nebo je to sukničkář, který nevěří na lásku, protože každá ženská je svině, že jo, ale naštěstí nastoupí hrdinka, aby ho vyvedla z míry!
  • Pan dokonalý – hrdina většinou bývá nadpozemsky krásný, favorit celé školy, případně úžasně nadaný sportovec či hráč na nějaký nástroj. Nejlépe k tomu ještě chytrý, geniální, prostě úžasný. Sice se chová vůči hrdince povýšeně a přezíravě (prostě jako vůl), ale nakonec je to přeci jen dobrák od kosti, aby pro něj mohlo bušit srdce hrdinčino i čtenářovo.

KLIŠÉ, ZE KTERÉHO ROSTOU
  • Tragická minulost, trauma, absence rodičů –  hrdina, hrdinka či nejlépe oba dva něčím trpí. Jako malá hrdinka zažila něco traumatizujícího (Vampire Knight, A; Mars, j-H, tw-H; Akacuki no Jona, A), hrdinovi zemřeli rodiče (Good Morning Call, A, H), hrdinka byla opuštěna rodiči (Skip Beat!, A, H; Kamisama hadžimemašita, A) nebo si s nimi prostě moc nerozumí (Taijó no ie). A samozřejmě to platí i naopak (Tonari no Kaibucu-kun, A, H). Co si budeme nalhávat, je třeba, aby hlavní postavy trpěly a není nic lepší než nevyřešená traumata a křivdy z minulosti. Díky tomu může jeden druhého litovat a autor mangy na tom klidně může vystavět celou zápletku. Není přeci nic lepšího, než když pohodlně odstraníte překážející rodiče a můžete se věnovat jenom vztahu dvou mladých rozverných lidí…

KLIŠÉ MÍSTA
  • Co by to bylo za nejen šódžo mangu, kdyby se postavy nedostaly do onsenu, na pláž, do zábavního parku a nejlépe na ruské kolo, nejely jako školáci na školní výlet (třeba do kjótské Tóei Uzumasa eiga mury) a hlavně si nezažily nějaký ten festival s ohňostrojem navrch? Není prostě nad to, když hrdinka omdlí v onsenu, protože na ní bylo moc vedro a někdo ji musí dostat zpátky na pokoj… Není nad to, když vám nad hlavou práská ohňostroj, vy stojíte sami s hrdinou ve školní třídě, oba dva spokojení, jak se vám ten školní festival povedl… není nad to, když se ztratíte na školním výletu a musíte strávit s hrdinkou noc v lese… co si budeme povídat, tyhle scény jsou jen od toho, aby si hrdinové mohli ozkoušet sexuální napětí.

KLIŠÉ OSUDOVÁ SETKÁNÍ
  • Před tabulí – jak se hrdinové prvně potkají? Nejlépe, když jeden z nich zrovinka přestoupí do nové školy a rovnou do třídy budoucího objektu lásky. (Orange, A, H)
  • Kamarádi z dětství – no není to krásné se opět setkat se starým známým, se kterým jste lezli na prolejzky? Nejlépe pokud jste si jako malí slíbili, že se vezmete a teď si pro vás ten druhý přišel? Nebo si jeden druhého nepamatujete? Případně si toho druhého pamatuje jen jeden a ten hezky poslušně čeká, až si ten druhý vzpomene a mezitím dává malé nápovědy… Nebo si pamatujete toho klučinu jako malého špunta, který byl šikanovaný, naštěstí jako hrdinka jste vždy přiběhla ho bránit, ale on je z něj najednou statný mládenec, který už pomoc nepotřebuje? Nebo je to snad první láska, na kterou nemůžete zapomenout? (Black Bird; Special A, A; Pin to kona, H; Ao haru Ride, A, H; Koe no katači, A)
  • Spolubydlení – prostě se něco stane. Z nějakého ošidného důvodu jsou hrdina a hrdinka spolu nuceni bydlet. Buď jim někdo pronajal tentýž byt, jeden druhému bydlení na nějakou dobu poničili, a tak se sestěhovali na dobu určitou, nebo za to mohou jejich rodiny – rodiče se vzali a sestěhovali svoje rodiny, vypomáhají si či domluvili dětem sňatek. Občas se také stane, že jeden druhému nabídnou bydlení čistě z dobroty srdce… (LDK, H; Good Morning Call, A, H; Taijó no ie; Marmalade Boy, A, H; Jamato Nadešiko šiči henge, A, H; Itazura na Kiss, A, j-H + další verze, k-H, tw-H, t-H; Miseinen dakedo kodomo dža nai, H)

KLIŠÉ S OBLEČENÍM
  • Šaty dělají člověka –  hrdinka se navleče do pořádných šatů, nahodí make-up, jinak se učeše a ejhle, máme tu krasavici první třídy. To samozřejmě platí i o hrdinovi, i když tomu většinou ke kráse stačí jen sundat brýle… V každé manze potřebujete alespoň jednu Popelčinu proměnu. A klidně mezi to můžeme počítat i tu situaci, kdy se hrdinka převlékne do jukaty, protože to taky dokáže leckoho okouzlit. (Switch Girl!, H; Kjó, koi o hadžimemasu, A, H; Jamato Nadešiko šiči henge, A, H; Hiroin šikkaku, H)
  • Gender-bender či crossdressing – není nad zlaté převlékání se za druhé pohlaví. Buď to hrdiny baví (Kurage-hime, A, H + další verze), nebo mají poslání, které nemohou splnit jinak než v převleku za druhé pohlaví. A to potom nastává u některých mužských postav krie identity, protože se bojí, že jsou gayové, neboť se zamilovali do toho nového roztomilého šmudlíka v jejich čistě chlapecké třídě. (Hanazakari no kimitači e, j-H + další verze, tw-H, k-H; Tókjó Crazy Paradise; Óran kókó Host Club, A, H)

KLIŠÉ OSUDOVÉ NEHODY
  • Omylem vyznání – v podstatě mnohé dotyky i známosti ústředních protagonistů jsou v mangách způsobeny omylem. Holčina má svého vysněného, nemůže se pořád odhodlat mu vyznat lásku, a tak se jednoho dne odhodlá, jenomže u toho zavírá oči, a tak nakonec to „mám tě ráda“ říká někomu úplně jinému – pravému hlavnímu hrdinovi. Nejlépe když při tom ještě předává dopis, který jí dotyčný vytrhne z ruky a následně používá jako nástroj vydírání… 
  • Omylem srážka – nejčastější je, když do sebe ti dva koloušci narazí, nejlépe když u toho má jeden z nich toast v puse, protože zrovna zaspal do školy, a tak spěchá i se snídaní. Případně prostě nějakým divným způsobem uklouznou, a tak hrdinka končí na hrdinovi, případně on na ní, a jejich rty se dotýkají. Samozřejmě padnou slova jako „to byla moje první pusa“ a někdo uteče s pláčem si vydrhnout pusu, ale nakonec to přece dobře dopadne… (Hana jori dango; Dengeki Daisy; Kjó kara ma no cuku džijúgjó!, A; Lovely Complex, A, H; Mei-čan no šicudži, H)
  • Pád – hrdinky prostě často padají. Nejlépe ze schodů, ale to nevadí, protože se nikdy nezraní. Buď je hrdina chytne zavčasu, i kdyby to znamenalo, že by se měl teleportovat, nebo se teleportuje sama hrdinka a to nejlépe do minulosti… (Bungaku šodžo, H; Aši Girl, H)

KLIŠÉ PROJEVY CITŮ
  • Krmení či trávení – většinou je to hrdinka, co chce nakrmit hrdinu. Prostě mu chce ukázat sílu svých citů, a tak mu připravuje obídky či svačinky, v horším případě večeře, protože spolu bydlí... bohužel častokrát to bývá tak, že hrdinka správně uvaří maximálně černé uhlí, takže hrdina končí přiotrávený. Ovšem výjimečně se také může stát, že hrdinka je zručná a hrdina nemusí zatlačovat slzy a falešně chválit její kulinářské umění. Každopádně o jídle je to vždycky. (Kimi ni todoke, A, H; Itazura na Kiss, A, j-H + další verze, k-H, tw-H, t-H; Ore monogatari, A, H; Black Bird; Taijó no ie)
  • Dárečky – ať už je to Valentýn, Vánoce, White Day nebo narozeniny, někdo prostě musí skončit obdarovaný. Na Valentýna hrdinka buď koupí super čokoládu, ale spíše ji připraví, i když z toho budou jen hnědé hrudky nevábné chuti, na Vánoce plete šálu už od srpna, aby ji při své nešikovnosti stihla uplést, na narozeniny se připravují drsným brigádničením, kdy sice únavou padají na hubu, ale co by pro druhého neudělali, aby mu mohli koupit ten dárek, který druhému vyhlédli. Prostě je důležité ukázat pořádnou snahu, píli, nejlépe propálené oblečení od plamene či propíchané prsty od jehlic. A také velké kruhy pod očima a puchýře kdekoliv. Píle je důležitá, jedině ta ukáže sílu pravé lásky! (Kaičó wa maid-sama!, A; Dengeki Daisy; Good Morning Call, A, H; Hana jori dango; Fruits Basket, A + další verze)
  • Nemoc – tady je nejlepší horečka, protože to můžete přikládat čelo na čelo, abyste ji změřili, taky můžete u toho druhého usnout, protože se o něj v jeho horečnatosti musíte přece postarat, můžete dokázat, jak skvělý potenciální partner jste, protože druhému během horečky uvaříte ovesnou/rýžovou kaši, protože ta ho vyléčí cobydup, navíc pak můžete chytnout tutéž smrtelnou nemoc a tím si druhého zaháčkujete, neb se bude cítit provinile, že vás nakazil... co si budeme povídat, být nemocný je to nejlepší, když jste hrdin(k)a šódžo mangy! Hlavně toho druhého můžete dobře ošmatlat. (Hanazakari no kimitači e, j-H + další verze, tw-H, k-H; Love so Life; Akagami no Širajuki-hime, A; Hadžimete koi o šita hi ni jomu hanaši, H; Marmalade Boy, A, H; Skip Beat!, A, H)

KLIŠÉ PŘEKÁŽKY
  • Peníze – většinou on je mrcha bohatá a ona chuděra chudá; co bude následovat si asi dokážete živě představit... jak jeden druhému ukazují střípky jejich světa. Nejlépe když hrdinka představí nechutně bohatému týpkovi instantní nudle, případně MHD. Nejenže si jako čtenář užijeme spousty legrace, ale ještě to naše hrdličky sblíží. Bohaté rodiče to většinou ale namíchne a snaží se je rozehnat. (Hana jori dango; Kaičó wa maid-sama!, A; Óran kókó Host Club, A, H)
  • Učitelé – on je učitel a ona nevinná studentka, ona je učitelka a on je nevinný student. Tak či tak je to špatně, ale šódžo mangy to milují, protože není nad společensky nepřijatelné a zapovězené vztahy. To napětí v tom! Vrrr! (Hirunaka no rjúsei, H; Sensei kunšu, H; Kinkjori ren'ai, H; Kisu jorimo hajaku)
  • Slavná osobnost/král – co si budeme nalhávat, randit slavnou osobnost se v Japonsku prostě nepromíjí. Nejenže slavná osobnost je sledována na každém kroku, ale většinou je pak chycena v nějakém skandálu a aby bylo učiněno zadost, je třeba mladý pár rozejít… Nebo si představte, že jste jen chudá děvečka, ale zamiluje se do vás král nebo princ! To asi taky nebude zrovna košér, že jo?! (Tocuzen desu ga, ašita kekkon šimasu, H; Full Moon o sagašite, A; Akagami no Širajuki-hime, A; Reimei no Arcana)
  • Rival/ka – bez milostných trojúhelníků se prostě žádný vztahy v šódžo manze nikam neposune. Je třeba nasadit dokonalou rivalku, aby se hrdinka cítila méněcenná a hrdina jí pak mohl dokázat, že neexistuje v jeho srdci nikdo lepší. Fajn jsou také bývalí, kteří se navracejí na scénu, protože je nebaví být bývalými a chtějí se stát opět současnými. Možná ještě lepší je, když se nasadí snoubenka, protože se to u bohatých rodin přece dělává. (Akacuki no Jona, A; Bokura ga ita, A, H; Hana noči hare, H; 3D kanodžo, A, H)

NA CO SE ČEKÁ JAKO NA SMILOVÁNÍ
  • Vyznání lásky za úžasného zarudnutí, stydlivé vodění za ruce, první konečně chtěný polibek (pokud k předchozímu dojde omylem, třeba srážkou na sobím spřežení nebo jinou podobnou reálnou srážkou), roztomilé oťapkávání. Samozřejmě také milujeme, když to hrdinka vzdá a konečně tedy pochopí, že ji hrdina opravdu miluje a že jí to sto kapitol neříká jen tak pro nic za nic. A vzdychající scény, kdy se hrdinka a hrdina navzájem podporují v řešení problémů a jejich vztah se tím posiluje, máme bez debat rádi také. My čtenáři šódžo mang prostě milujeme ty kjáááá scény, kdy jsou si hrdinové blízcí, mohou se o sebe opřít (nejlépe doslova) a jsou spolu tak roztomilí, až dostáváme cukrovku.

CO MILUJU JÁ
  • Nucená koexistence –  mým tzv. guilty pleasure jsou situace, kdy jsou postavy až nucené spolu koexistovat na jednom, nejlépe velmi úzce vymezeném prostoru. Tím myslím, když se mezi nimi dohodne sňatek – ať už z jejich jakýchkoliv důvodů či ze strany příbuzenstva – nebo když předstírají, že jsou ve vztahy či musejí spolu bydlet pod jednou střechou. Tyhle situace vždycky vytvářejí potřebu těch našich dvou hlavních protagonistů nějakým způsobem spolupracovat a opravdu si vztah vytvářet. Svede je dohromady sice většinou nějaké trapné klišé, ale mnoho mang/seriálů se s tím pak umí velmi dobře vyrovnat a skvěle jejich vztah budovat. A to já ráda. (5-dži kara 9-dži made, H; Kisu jorimo hajaku; Ókami šódžo to kuro ódži, A, H; Miseinen dakedo kodomo dža nai, H; Soredemo sekai wa ucukušii, A; Nigeru wa hadži daga, jaku ni tacu, H)

A co milujete vy? Doporučili byste nějakou mangu k nějakému klišé, co jsem zmiňovala? Nebo vám tu chybí jiné klišé? Dejte vědět!

5 komentářů:

  1. Super článek, vtipně a svižně napsaný, gratuluju a děkuju.
    Sonmi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se líbil. Díky za přečtení. :-)

      Vymazat
  2. Krásně napsaný článek. Koukám, že sis už přečetla (aspoň zčásti) Black Bird. :D
    Ohledně toho prince/krále klišé, hezky je to vidět v manze Private Prince. A z čeho mě málem trefilo, byla druhá polovina Vampire Knight... To bych fakt nejradši vymazala... Jinak skvěle sepsáno, jen co je pravda. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. :-) Black Bird jsem rozečetla, teď akorát nemám tolik času, kolik bych chtěla, takže mangu moc nečtu, ale do konce prázdnin to snad dočtu. Co se týče Vampire Knight... ten konec je fakt hrozný. Ani mě to pak nebavilo číst. Škoda. Ale četla jsi Vampire Knight Memories?

      Vymazat
    2. Ty jsem nečetla. Na to jsem už neměla nervy. :D

      Vymazat