15. 3. – 17. 3. 2019 | OSTRAVA | Kino Cineport
Filmový festival Eigasai, pořádaný již tradičně jako každé jaro Česko-japonskou
společností ve spolupráci s Kinem Lucerna a Japonským velvyslanectvím v
Praze, nabízí divákům v již 12. ročníku jedinečnou příležitost seznámit
se prostřednictvím současné filmové tvorby s japonskou kulturou, zvyky,
ale především s aktuálním obrazem japonské společnosti. Festival letos
představí především hrané filmy ze současnosti, ale i umělecké
dokumenty, vzácné cestopisy a animovaný film pro celou rodinu s hlavním
mottem: MOJE MÍSTO POD SLUNCEM. Zvláštní událostí je právě na rodiny s dětmi zaměřený sobotní Japonský den (23. března 2019 - vstup zdarma), kde se budou moci zájemci seznámit s kaligrafií, origami, hrou šógi, okinawským tancem, či bubny taiko. Živé umění na jevišti reprezentují divadelní komedie kjógen, bubny taiko či japonský tanec.
Filmovými
díly vybranými pro letošní ročník z nabídky Japan Foundation se vine
zásadní otázka samotné lidské existence: „Kdo jsem? Kam patřím?“.
Homogenitou japonské společnosti umocněná síla vnímání "svého místa pod
sluncem" a hledání vlastní identity poskytují českému divákovi
příležitost nahlédnout problémy v současném Japonsku z perspektivy země,
která má před námi stále ještě jistý technologický náskok. Můžeme tak
reflektovat, jakým životním situacím můžeme v budoucnosti být vystaveni i
my. Festival bude za účasti japonského velvyslance Kaoru Šimazakiho a
mnoha dalších hostů zahájen snímkem Bublina (natočeného v roce 2017 podle bestselleru spisovatele Asa Nonami Kam patřím).
Film s magickými přírodními záběry vykresluje příběh mladého zločince,
který najde svou šanci k nápravě mezi obyčejnými venkovany v hlubokých
horách zapadlé provincie Mijazaki, kde ještě přežívají prastaré tradice a
mezilidské vztahy. Historický film Prasata a válečné lodě (Hogs and Warships, 1961) od nositele dvou Zlatých palem z Cannes, Šóheie Imamury, poodhalí metodou syrového poválečného neorealismu prostředí gangů jakuza na pozadí okupace Japonska armádou USA. Dokument Továrna na ústřice (The Oyster Factory, 2016) přináší pohled na problematiku života obyvatel přesídlených z původních domovů po fukušimské tragédii, stejně jako obraz života čínských imigrantů v Japonsku, kterému se díky stárnoucí populaci palčivě nedostává pracovních sil. Ve snímku Věčné sakury (Yoko the Cherry Blossom, 2015) je s pokáním i humorem vylíčen příběh bývalého učitele na vojenské škole, který si vyčítá, kolik studentů poslal zemřít během 2. světové války a zasvěcuje svůj zbývající život šlechtění a celosvětovému šíření sakur coby symbolů světového míru. Své místo na slunci hledá i dvanáctiletá hrdinka v psychologickém dramatu Propletení (Close-knit, 2017), jež nabízí originálně ztvárněný pohled na transgenderovou problematiku a jí ovlivněné vztahy v rodině i ve společnosti.
mezilidské vztahy. Historický film Prasata a válečné lodě (Hogs and Warships, 1961) od nositele dvou Zlatých palem z Cannes, Šóheie Imamury, poodhalí metodou syrového poválečného neorealismu prostředí gangů jakuza na pozadí okupace Japonska armádou USA. Dokument Továrna na ústřice (The Oyster Factory, 2016) přináší pohled na problematiku života obyvatel přesídlených z původních domovů po fukušimské tragédii, stejně jako obraz života čínských imigrantů v Japonsku, kterému se díky stárnoucí populaci palčivě nedostává pracovních sil. Ve snímku Věčné sakury (Yoko the Cherry Blossom, 2015) je s pokáním i humorem vylíčen příběh bývalého učitele na vojenské škole, který si vyčítá, kolik studentů poslal zemřít během 2. světové války a zasvěcuje svůj zbývající život šlechtění a celosvětovému šíření sakur coby symbolů světového míru. Své místo na slunci hledá i dvanáctiletá hrdinka v psychologickém dramatu Propletení (Close-knit, 2017), jež nabízí originálně ztvárněný pohled na transgenderovou problematiku a jí ovlivněné vztahy v rodině i ve společnosti.
V rámci festivalu Japonský den je na sobotní odpoledne připraven rodinný kreslený film z pera Keiičiho Hary, autora legendárního anime Kreion Šinčan, Prázdniny s vodníčkem Kúem (Summer days with Coo, 2007),
vykreslující trable i radosti obyčejné japonské rodiny, jejíž syn se
rozhodl přes prázdniny adoptovat malého vodníka. Sobotní den pak zakončí
komediální příběh mladé učitelky, která omylem nastoupí dráhu dirigenta
v městském orchestru seniorů, Starci v orchestru (Golden Orchestra, 2016).
Mimo
hlavní program jsou pak pro letošní festival připraveny výjimečné
doprovodné projekce. Především jde o představení historických záznamů
pořízených cestovateli Hanzelkou a Zikmundem během
jejich putování po Japonsku v roce 1963. Vzácný filmový materiál si od
letos stoletého Miroslava Zikmunda zapůjčil a komentářem je uvede
cestovatel z další generace, dnes již osmdesátiletý fotograf Zdeněk
Thoma. Vynikající dokumentární tvorbu televizní stanice NHK WORLD reprezentuje cyklocestopis Na kole po Japonsku (Cycle Around Japan) – představující očima cizinců ze sedla kola severní ostrov Japonska, Hokkaidó. Letošní festival uzavře úsměvný a něžný Dobrák Jonosuke (A story of Yonosuke, 2013),
líčící nové vztahy a známosti nezkaženého venkovského mladíka z
dalekého přístavu Nagasaki, jenž si svým naivním a vřelým srdcem získává
přátele na studiích ve studeném a odcizeném velkoměstě Tokiu v době
ekonomického rozkvětu Japonska v 80. letech.
Využijte
možnost vidět dnešní Japonsko očima současných režisérů ve filmech
vybraných pro celou rodinu. Těšíme se na shledání v kině Cineport v
Ostravě od 15.-17. března 2019 a v kině Lucerna v Praze, kde proběhne
hlavní část festivalu, od 18. do 24. března 2019.
Určitě neprohloupíte, když se zastavíte alespoň na nějaký film či program. Já se tam určitě zastavím, protože filmy nevypadají špatně a dobrovolný program také ne. Co vás zaujalo nejvíc?
Všechny filmy v Hlavním sále kina Lucerna jsou v japonském znění s českými i anglickými titulky. Vstupné na jednotlivé filmy 100 Kč, zvýhodněné permanentky 500 Kč.
Permanentky se vztahují na promítání v Hlavním sále kina Lucerna ve
dnech 19.3.-24.3. včetně sobotního vystoupení EISA, Divadla kjógen a
Yosakoi. Nevztahuje se na slavnostní zahájení 18.3. a promítání v Malém
sále kina Lucerna.
Žádné komentáře:
Okomentovat