Abe Šinzó se narodil 21. září 1954 v Tokiu do rodiny aktivních politiků. Jeho dědeček Kiši Nobusuke, stojí za zrodem Liberárně-demokratické strany, byl významným politikem jak během 2. světové války, tak i po ní. I jeho otec Abe Šintaró byl dlouholetým členem LDS a ministrem zahraničí, který nejdéle zastával svůj post. Abe Šinzó tedy pokračuje v rodinné tradici jako člen LDS.
Po dokončení studií si nejprve vyzkoušel kariéru mimo
politiku a od roku 1979 pracuje pro Kóbské ocelárny. Zde setrvává do roku 1982,
kdy se začal věnovat politice – vypomáhá svému otci, stává se členem různých
politických uskupení, osobním sekretářem generálního tajemníka LDS. Po smrti
otce v roce 1991 přebírá jeho místo v LDS a o dva roky později je
zvolen jako představitel prefektury Jamaguči (křeslo v této prefektuře má
dědičně, získal ho již jeho děd Abe Kan) a stává se členem dolní komory.
Abe slouží pod premiéry Mori Joširóem a Koizumi
Džun-ičiróem a ještě za vlády Koizumiho se stává Nejvyšším vládním tajemníkem. V této
době se také stává známým díky vyhraněním postojům vůči Severní Koreji, což ho
nakonec vynese do čela LDS. 26. září 2006 se pak stává nejmladším premiérem zvoleným
po 2. světové válce. Přesto vládce pouhý rok a je nucen po vícero skandálech
odejít. Oficiálním důvodem pro jeho odchod z funkce premiéra jsou
zdravotní problémy. Jeho čas ovšem ještě není u konce a 26. prosince 2012 znovu
nastupuje do funkce.
Vláda 2006-2007
Ačkoliv Abe vládl pouhý rok, jeho vláda s viditelnou přeměnou
zahraniční a hlavně bezpečnostní politiky. Během jednoroční vlády stihl premiér
Abe více než dost. Vnitropolitické skandály typu ztráty údajů o padesáti
milionech penzijních pojištěnců nechme stranou a zaměřme se na změny, které pod
jeho křídly proběhly na poli bezpečnosti.
Po více jak šedesáti letech se z Úřadu pro
japonskou obranu stalo plnohodnotné ministerstvo obrany. Tento krok se stal
symbolem toho, že se bezpečnostní i vojenská politika Japonska začínají zásadně
měnit. Abe se již před nastoupením na premiérský post vyjadřoval k tomu,
že by bylo vhodné změnit interpretaci Článku 9 Ústavy. Tehdejší interpretace
Japonsku nedovolovala účastnit se jakýchkoliv válek a vyvážet zbraně, zároveň
podle tohoto článku by Japonsko nemělo vlastnit vojenské jednotky.
Přesto je tomu opravdu tak? Jeden z mnoha výkladů
tohoto článku, které se od druhé světové války několikrát měnily, je chápán
tak, že Japonsko může vlastnit minimální vojenské kapacity určené pouze pro
vlastní obranu. Vznikly tak jednotky Japonské sebeobrany (JSDF), které lze
v současnosti řadit mezi nejvyspělejší ozbrojené síly na světě. Pokud by
tak došlo k další reinterpretaci Článku 9 nebo dokonce k jeho
zrušení, JSDF by se tak mohly stát standardními ozbrojenými silami, mohl by být
zaveden status vojenského tajemství a japonští výrobci zbraní by mohli vstoupit
na světový trh. V té době byla japonská společnost rozdělena na zhruba dva
stejně velké tábory – jeden návrh podporoval, druhý byl striktně proti.
Co ovšem během jeho vlády vyvolalo mnohem větší
kontroverzi, byla možnost, že by se Japonsko mohlo rozhodnout pro pořízení
nukleárních zbraní. 9. října 2006 vydala severokorejská vláda prohlášení o
úspěšném provedení jaderného testu. O pár měsíců později, 6. ledna 2007, tato
vláda oficiálně potvrdila, že Severní Korea vlastní atomové zbraně. Kvůli těmto
skutečnostem se stala možnost pořízení si atomových zbraní Japonskem
skutečnější. Po uskutečnění jaderných testů severokorejskou stranou prohlásila
japonská vláda, že neexistují žádné právní překážky, které by bránily
k výrobě atomových zbraní, pokud by byly určené pouze k sebeobraně.
Poté následovalo ještě jasnější sdělení: Japonsko atomové zbraně vyrobit může,
ale zatím se k tomu nechystá.
Poprvé v historii bylo Japonskem oficiálně
přiznáno, že má schopnosti i kapacity na výrobu jaderných zbraní, přestože
zahraniční analytici na to upozorňovali již řadu let. Některé z analýz
tvrdí, že by Japonsko dokázalo jadernou zbraň vyrobit do tří měsíců, na druhou
stranu korejská a čínská strana tvrdí, že Japonsku již tajně produkuje
komponenty takové zbraně a otázka použití je jen v jejich smontování během
několika dnů. Přestože většinový názor japonské společnosti je spíše proti
jaderným zbraním kvůli minulosti (Hirošima, Nagasaki), tak se ozývají i hlasy,
že by Japonsko mělo seriózně zvažovat pořízení takových zbraní. Mezi ty, kteří
takový názor zastávají, patří i bývalý premiér Nakasone Jasuhiro, někteří
členové Abeho vlády, včetně samotného premiéra. Abe tvrdí, že Japonsko, stejně
jako jiné země, má právo na jaderné zbraně.
Abeho roční vládu v letech 2006-2007 bychom tedy
mohly označit za začátek změny v japonské bezpečnostní politice. Přestože
kromě ustanovení ministerstva obrany k ničemu zásadnějšímu nedošlo, začalo
se mnohem více než kdy předtím debatovat o nutnosti změny intepretace Článku 9
Ústavy, případně o jeho úplném zrušení[1]. Můžeme
to připisovat regionálním změnám, mluvíme především o mocenském vzestupu Číny a
situaci na Korejském poloostrově. Lze tedy říct, že se Japonsko pustilo do
debaty o tom, jak reagovat na zvyšující se míru rizika v dnešním světě.
Vláda 2012-současnost
Na konci prosince 2012 byl Abe Šinzó opětovně zvolen
japonským premiérem a již v únoru 2013, kdy měl proslov ve Washingtonu
v Centru pro strategická a mezinárodní studia, prohlásil, že „Japonsko se vrací!“.
Tím naznačil mimo jiné i radikální změny v zahraniční politice a slíbil,
že místo na regionální diplomacii se bude soustředit na diplomacii celosvětovou,
založenou na základních hodnotách, jako jsou svoboda, demokracie, lidská práva a
rule of law, „panství práva“. Tento jeho slib můžeme do jisté míry hodnotit za
splněný, neboť za rok a půl od nástupu do funkce stačil navštívit 49 zemí.
Zvyšující se angažmá v zahraničí můžeme
interpretovat jako snahu o vyrovnávání hrozby ze strany Číny, reakci na špatnou
situaci na Korejském poloostrově a pirátství a vnitrostátní konflikty, které
mohou ohrožovat japonský námořní obchod, na kterém je země víceméně závislá.
Není proto divu, že za první rok své druhé vlády Abe navštívil všech deset zemí
ASEANu. Tyto diplomatické návštěvy kromě upevňování politické spolupráce slouží
k navazování obchodních styků.
Abe tak posunul zahraniční politiku Japonska, která se
tradičně zaměřovala na vztahy s „velkou trojkou“, tj. s Čínou, Spojenými
státy a Jižní Koreou, a začal usilovat o posílení vztahů s politickými
uskupeními mimo asijsko-pacifický region, například s NATO nebo Evropskou
unií, během minulého roku také můžeme vidět utužování, především obchodních,
vztahů s Visegrádskou čtyřkou. Zaměřuje se ovšem také na země geopoliticky
bližší, jako jsou Austrálie (podepsání Japonsko-australské ekonomické dohody s australským
premiérem Tony Abbottem v listopadu 2014) či Indie (dohodnuté navýšení
vzájemné spolupráce v oblasti ekonomické, bezpečnostní a obranné
s indickým premiérem Manmohanem Singhem).
Na druhou stranu vztahy s Jižní Koreou a Čínou
zůstávají chladné. Přestože Abe prohlásil, že „jeho dveře jsou vždy otevřené“,
po jeho nástupu do funkce nedošlo po celých 23 měsíců k žádným
bilaterálním jednáním s Čínou[2], ani se
nesetkal s jihokorejskou prezidentkou Pak Kun-hje[3]. Obě dvě
země totiž kritizovaly jeho návštěvu svatyně Jasukuni v prosinci 2013. Návštěvu
svatyně vnímají jako oslavu japonské militantní minulosti, protože jsou
v ní uctívány duše padlých za japonského císaře, včetně válečných zločinců
třídy A. Zároveň byl v té době Čínou varován, že by Japonsko nemělo
opouštět pacifistickou politiku, kterou přijalo po druhé světové válce. Byla to
reakce na Abeho oznámení pětiletého plánu na posílení vojenského potenciálu.
Sám to označil za „proaktivní pacifismus“, za jehož cíle stanoval udělat
z Japonska více „normální“ zemi, která by byla schopná se bránit. Toto
posilování vojenského potenciálu přišlo v reakci na zvyšování mocenských
ambicí Číny a poklesu vlivu Spojených států v regionu (stěhování vojáků z japonských
základen na Guam, větší angažovanost v jihovýchodním asijském regionu apod.).
V rámci posilování vojenského potenciálu také
došlo v několika krocích k oslabení zákazu prodeje zbraní, který
vyplýval z interpretace Článku 9. Přestože se v minulosti můžeme
setkat s vývozem vojenské techniky z Japonska, označené za „univerzální“
či „bezpečnostní“ zboží, nejednalo se o velké zakázky. Abeho vláda docílila
toho, že se mohou exportovat zbraně do zemí, které se nacházejí poblíž
námořních tras důležitých pro bezpečnosti Japonska. Převedeno do praxe:
japonské zbrojovky mohou zbraně vyvážet kamkoliv. Na světovém trhu by si neměly
vést špatně, protože v mnoha sektorech patří mezi špičku.
Oficiálně se mluví o dodávkách hydroplánů do Indie
nebo o dieselelektrických ponorkách do Austrálie. Zajímavým a významným
odběratelem japonských zbraní se může stát Tchaj-wan, neboť na jeho
samostatnosti má Japonsko velký zájem z hlediska dopravních tepen, které
vedou skrze jeho vody. (V říjnu 2015 Japonsko navštívila tchajwanská politička Cchaj
Jing-wen, která zde usilovala o podporu Tokia v možnosti zapojení Tchaj-wanu
do TPP. Letos v lednu se stala na Tchaj-wanu prezidentkou, a tak bude
ještě zajímavé, jak se tyto vztahy vyvinou.)
V létě roku 2014 se také Abe Šinzóovi podařilo
prosadit změnu interpretace Článku 9. Jedinou výjimkou do té doby, kdy mohlo
Japonsko nasadit vojenské síly, byla sebeobrana v době útoku (nepatří sem
ani preventivní útok v době ohrožení), to se nyní změnilo. Nová
intepretace říká, že vojenskou sílu může Japonsko použít i v případě tzv.
kolektivní sebeobrany. To má v praxi znamenat, že Japonsko může zasáhnout,
pokud dojde k napadení některého z jeho spojenců. Tento zásah je
ovšem podmíněn ještě dále; Japonsko se napadením spojence musí také ocitnout
v ohrožení anebo se v ohrožení musí ocitnout práva lidí na život a
svobodu, zároveň o takovou pomoc musí sama napadená země požádat. Bez žádosti
napadeného nemůže Japonsko „přispěchat na pomoc“. Toto usnesení také uvolňuje
limity, které Japonsko svazovalo v míře účastnění se mírových misí pod
hlavičkou OSN. Tento krok přivítal dlouholetý spojenec Spojené státy, které
chválí Japonsko za převzetí větší zodpovědnosti v regionu. Jiná reakce
byla Číny, která není spokojená s tím, že ji Abe viní z rozpínavosti
a dělá z ní nepřátelskou zemi, aby mohl na domácí scéně prosazovat zákony,
a reinterpretaci Ústavy vidí jako krok k tomu, aby se Japonsko mohlo opět
vrátit ke své militantní minulosti.
Na samotných stránkách japonského ministerstva pro
zahraniční věci je uváděno, že „21. století je plné rapidních změn
v rovnováze světových sil. Není tedy možné, aby se sám národ postaral o
svou bezpečnost a mír bez pomoci jiných.“ Snaží se tedy svou proaktivní
pacifistickou politikou získat co nejvíce spojenců, aby mohlo být regionálním
oponentem svému „historickému nepříteli“ Číně, zároveň tak reaguje na nové
bezpečnostní hrozby (terorismus, separatismus, pirátství, islámský radikalismus
atd.). A přestože bylo Japonsko vnímáno spíše s resentimenty, lze
sledovat, jak se situace mění. Dříve
tyto postoje vůči Japonsku nahrávaly Číně, ale v současné době některé
země přehodnotily svou politiku, odsunuli emoce stranou a začaly se
s Japonskem pragmaticky sbližovat. Mezi tyto země můžeme počítat
Tchaj-wan, Filipíny, Vietnam a do jisté míry například i Jižní Koreu.
V současné chvíli je pro země geograficky blízké Číně větší hrozba právě
ona než remilitarizované Japonsko. Pokud bychom se podívali na mapu, můžeme
hovořit o „obklíčení“ Číny těmito spojenectvími. Není tedy divu, že si něčeho takového
nejlidnatější země světa všímá a hodnotí to negativně. V závislosti na tom
pak dochází k dalšímu zbrojení na „obou stranách barikády“ a můžeme tedy
tvrdit, že dochází k tzv. bezpečnostnímu dilematu. Prozatím z toho
nejvíce těží Japonsko, které se stalo v „anti-čínském“ spojenectví nejsilnějším
členem, a tak posiluje své mocenské pozice (nejen ve východní Asii). Za
nejvýbušnější centra, kvůli kterým by mohlo dojít k vážnějším konfliktům,
můžeme považovat sporná území v Jihočínském a Východočínském moři a
případná snaha Tchaj-wanu o trvalé odtrhnutí se od Číny. Zda zde dojde k výbuchu
a ukázky fungování „anti-čínského“ spojenectví v praxi ukáže možná již
blízká budoucnost.
Zdroje
·
Abe elected as new Japan premier. [http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5380366.stm].
·
BOURKE, Latika. Japan's prime
minister Shinzo Abe addresses Federal Parliament, signs free trade deal with
Australia. [http://www.abc.net.au/news/2014-07-08/australia2c-japan-to-sign-economic-partnership-agreement/5580738].
·
FACKLER, Martin. Amid Chinese
Rivalry, Japan Seeks More Muscle. [http://www.nytimes.com/2013/12/18/world/asia/japan-moves-to-strengthen-military-amid-rivalry-with-china.html?src=recg&_r=0].
·
HOGG, Chris. Japan upgrades its
defence agency. [http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6243499.stm].
·
Japan and South Korea summit signals thaw in relations. [http://www.theguardian.com/world/2015/nov/02/japan-south-korea-summit-thaw-in-relations].
·
Japan cabinet approves landmark military change. [http://www.bbc.com/news/world-asia-28086002].
·
Japan's Security / Peace & Stability of the International
Community. [http://www.mofa.go.jp/policy/security/index.html].
·
Japonsko schválilo nový výklad ústavy. Vojska mohou útočit
v zahraničí.
[http://zpravy.idnes.cz/japonsko-zmenilo-ustavu-jeho-armada-smi-bojovat-v-zahranici-pl2-/zahranicni.aspx?c=A140701_115610_zahranicni_vez].
·
KING, Amy. China’s response to
Japan’s constitutional reinterpretation. [http://www.eastasiaforum.org/2014/07/27/china-responds-to-japans-constitutional-reinterpretation/].
·
Policy Speech by Prime Minister Shinzo Abe to the 183rd Session of the
Diet. [http://japan.kantei.go.jp/96_abe/statement/201301/28syosin_e.html].
·
Press Conference by Prime Minister Abe. [http://japan.kantei.go.jp/96_abe/statement/201407/0701kaiken.html].
·
Shinzo Abe first Japanese premier at Republic Day celebrations. [http://timesofindia.indiatimes.com/india/Shinzo-Abe-first-Japanese-premier-at-Republic-Day-celebrations/articleshow/29401937.cms].
·
Shinzo Abe's 'unprecedented' international agenda. [http://www.dw.com/en/shinzo-abes-unprecedented-international-agenda/a-17914443].
·
SMITH, Sheil A. What’s Next for
Japan-Taiwan Relations.
[http://blogs.cfr.org/asia/2016/01/19/whats-next-for-taiwan-japan-relations/].
·
Statesmen’s Forum: HE Shinzo Abe, Prime Minister of Japan: Japan’s
Back. [http://csis.org/event/statesmens-forum-he-shinzo-abe-prime-minister-japan].
·
VISING, Lukáš. Nová politika
Japonska: návrat mezi vojenské velmoci.
[http://www.natoaktual.cz/nova-politika-japonska-navrat-mezi-vojenske-velmoci-f9v-/na_analyzy.aspx?c=A141006_094818_na_analyzy_m02].
·
Přednášky pana Hosody Takašiho.
[1]
Tyto debaty probíhaly v Japonsku po celou poválečnou dobu, ale nyní se
sešly okolnosti, které mnohem více podporují relevantnost takové debaty a
především v té době existovala reálnější možnost, že by k něčemu takovému
doopravdy došlo.
[2]
První bilaterární setkání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem proběhlo
v listopadu 2014 v Pekingu.
[3]
S tou se poprvé osobně setkal až v listopadu 2015 v Soulu za
přítomnosti čínského premiéra Li Kche-čchianga a první bilaterální jednání
proběhlo tamtéž.
Dobře napsané, ale pro většinu lidí u nás bude Japonsko vždy to zlé..., jeho snahy o zvýšení svého vojenského potenciálu nebude vnímat jako hrozbu pouze Čína (a její satelit KLDR) ale také Rusko. To v kombinaci se spory o ostrovy na severu, povede spíš v budoucnu k ohrožení a odříznutí Japonska. Abeho vláda má smůlu, že ohledně teritoriálních sporů si z nacionálního (ale i ekonomického) hlediska nemůže dovolit ustoupit a to jí narušuje vztahy s J. Koreou, kdyby se tento problém vyřešil a došlo, když ne k usmíření, tak alespoň urovnání, změnilo by to rovnováhu sil v regionu. To se však bohužel nestane, ta reminiscence špatných vztahů mezi oběma národy je příliš velká...
OdpovědětVymazat