Kúkai (Kóbó daiši) je buddhistický mnich,
zakladatel školy Šingon, o kterém koluje spousta legend. Pojďme si o něm
říci pár slov.
|
Socha Kóbó daišiho |
Kúkai (空海) se narodil na ostrově Šikoku v provincii Sanuki
v aristokratické rodině roku 774 Není známé přesné datum jeho narození,
ale věří se, že tím datem je 15. červen, neboť v ten den zemřel v Číně
šestý patriarcha Amoghavadžra (japonsky
Fukúkongó, 不空金 剛), což
zvyšuje důvěryhodnost tvrzení, že Kóbó daiši je možným Amoghavadžrovým
převtělením. O Kúkaiově dětství toho není příliš známo, ale traduje se,
že ve věku tří let vytvořil figurku Buddhy z hlíny, a když se před ni
poklekl, obklopili ho Čtyři nebeští králové (
Šitennó, 四天王).
Když bylo Kúkaiovi patnáct let, odešel do tehdejšího hlavního města
Nagaoky studovat tradiční konfuciánské učení a čínskou poezii. Ačkoliv
Kúkaiovy akademické výsledky byly dobré, studium konfuciánských textů ho
nenaplňovalo. Opustil tedy cestu akademika, aby ji vyměnil za cestu
oddanou buddhismu.
|
Šestý patriarcha Amoghavadžra |
Kúkai se stal žebravým mnichem a uchýlil se do hor Jošino, kde se
věnoval buddhistickým spisům. Během této doby se mu zdál sen, v němž se
objevil muž, který Kúkaiovi vypověděl, že je to
Mahávairóčana sútra,
text, co obsahuje nauku, po které Kúkai pátrá. A ačkoliv brzy získal
tuto sútru, byl i částečně zklamán, protože některé části zůstaly
v sanskrtu bez překladu. Navíc v Japonsku nebylo člověka, který by mu
pomohl textu porozumět. A tak se rozhodl, že se dostane do Číny, aby zde
mohl sútru studovat.
Neexistuje žádný záznam o tom, jak se Kúkai stal roku 804 součástí
výpravy do Číny. Téhož roku, několik měsíců před platbou, byl však
vysvěcen za buddhistického mnicha v klášteře Tódaidži. To, jak rychle se
ze žebravého mnicha stal mnichem vysvěceným, nebylo obvyklé, ale je to
připisováno Kúkaiovým znalostem a schopnosti používat čínštinu na vysoké
úrovni. V Číně se roku 805 setkal s buddhistickým mnichem Huiguoem
(japonsky
Eka či
Keika, 恵果) ve městě Chang´an (dnes
známým pod názvem Xi´an). Tam byl zasvěcen do ezoterické tradice. Kúkai
očekával, že v Číně stráví 20 let, ale za několik měsíců mu jeho mistr
(tj. Huiguo) udělil ezoterickou iniciaci nejvyššího stupně. Tím se stal
Kúkai osmým patriarchou v ezoterickém buddhismu.
|
Huiguo předává Kúkaiovi znalosti |
Po návratu Kúkai zaslal na císařský dvůr zprávu o svém pobytu v Číně se
seznamem všech súter a artefaktů, které přivezl. Ovšem odpověď dostal až
o tři roky později, tedy roku 809. Tu dobu, kdy čekal na odpověď,
zdánlivě všemi zapomenutý na Kjúšú, se věnoval přepisování a studování
súter, třízení všech artefaktů, které si přivezl, a také jak by měl
propagovat ezoterické učení. Takže ve chvíli, kdy byl povolán do města
Heiankjó (dnešní Kjóto), byl připraven propagovat svou školu a své
myšlení.
Nejen díky tomu má Kúkai úspěch a získává sídlo, správu chrámu
Takaosandži (高尾山寺) a i funkci hlavního správce chrámu
Tódaidži (東大寺). Dalším a podstatnějším úspěchem bylo roku 816 povolení od císaře vybudovat na hoře
Kója
(高野山) klášter, kde se mohli Kúkaiovi následovníci věnovat meditacím a
studiu ezoterického buddhismu (celý komplex ovšem nebyl za Kúkaiova
života dostavěn). A nakonec dostal roku 823 do správy chrám
Tódži (東寺), což Kúkaiovi umožnilo z něj udělat první ezoterický klášter na půdě hlavního města.
|
Cesta na hoře Kója |
V roce 831 byl ovšem donucen zanechat svých povinností v Tódži kvůli
nemoci a odešel na horu Kója, aby zde dožil posledních pár let života.
Největšího úspěchu se mu dostalo dva měsíce před smrtí, kdy bylo škole
Šingon dovoleno mít tři
nenbundoši (年分度者, oficiálně zvolený mnich určité školy na rok, obvykle pak školu vedl). To znamenalo, že škola byla náležitě uznána.
Ve věku 62 let 21. dne třetího měsíce 835 Kúkai „
vykročil z času do bezčasovosti“. Legenda však praví, že Kúkai nezemřel, ale vstoupil do
samádhi a čeká na příchod buddhy příštího věku Maitréji (japonsky
Miroku bosacu, 弥勒菩薩). Jiná legenda zase tvrdí, že se znovuzrodil v buddhistickém nebi Tušitě (japonsky
tosocuten, 兜率天), kde taktéž čeká na Maitréju.
|
Poklidná zákoutí hory Kója |
ZDROJE: EARHART, Byron. Náboženství Japonska: mnoho tradic na jedné
svaté cestě; MATSUNAGA, Daigan & Alicia. Foundation of Japanese
Buddhism; NICOLOFF, Philip L. Sacred Koyasan: A Pilgrimage to the
Mountain Temple of Saint Kobo Daishi and the Great Sun Buddha; HAKEDA,
Yoshito. Kūkai and His Major Works; KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana. Japonský
buddhizmus. In: VÁVRA, Dušan a Pavel ŠINDELÁŘ. Náboženství Číny a
Japonska: sborník statí.
FOTO: barefootundersakura.blogspot.com; hokutourl.jp; blog.livedoor.jp.
Žádné komentáře:
Okomentovat