10. 5. 2021

Poznámky k překladu filmu Kuru


Hideki si vzal Kanu, měli spolu dítě a byli šťastní až do smrti. Nebo snad ne? Jejich rodina je ohrožována tajemným To, a tak se Hideki rozhodne vyhledat pomoc. Nejprve ji hledá u starého kamaráda ze střední Cudy, který je v současnosti docentem folkloristiky, ten mu zase zprostředkuje setkání s novinářem na volné noze Nozakim. Ten má totiž známou Makoto, jež by mohla podat pomocnou ruku. Dokáže Makoto zachránit Hidekiho rodinu, než se stane obětí Toho?

Odkaz na databáze: CSFD, IMDB, MyDramaList.

Titulky ke stažení na titulky.com nebo na subscene.com.

Odkazy ke stažení k nalezení na discordu Asijské filmy a seriály a vše kolem nebo hledejte přes releasy, které jsou uvedené na stránce titulky.com. 
 

Poznámky k překladu:

Hideki si píše blog, na obrazovce vyskakují kandži. Nepřekládám to, protože to vzápětí Hideki říká nahlas, kde to přeložené je. Divák o informaci nebude ochuzen.

Taktéž nejsou přeložena žádná zaříkávání. Nedostatek materiálu a opravdu to z odposlechu nedám. Zajímal by mě i běžný Japonec, který by to dokázal rozšifrovat a vysvětlit, přeložit do standardní japonštiny. Takže zážitek zůstává přibližně stejný jako u normálního japonského diváka.

Na party po svatbě Hideki zpívá písničku Ai uta od skupiny GReeeN.

Cuda odkazuje Hidekiho na Kitaróa a jeho otce Bulvu. Tím naráží na známou mangu od Mizuki Šigerua Gegege no Kitaró. Ta se dočkala i mnoha zpracování do anime, dokonce i do hrané podoby. Pokud by vás zajímal jedinečný život Mizukiho, který opět přivedl k životu spoustu japonských příšer, nadpřirozených bytostí či bubáků, můžete mrknout na adasoru, kterou jsem přeložila, Gegege no njóbo

Mimo jiné jsem díky jeho tvorbě byla schopná dohledat bytost Gagoze pobývající v chrámu Gankó (film 31:53). V titulcích to nebylo přesné, a tak jsem zapátrala v jeho knize Jókai dai zukan (Velký atlas nadpřirozených bytostí), kde jsem ho na základě podobnosti našla. No byla to sranda, tyhle titulky, ale aspoň jsem konečně zužitkovala koupi atlasu... Mizuki o přízraku píše, „před více jak 1300 lety se v rodině rolníků narodilo dítě s nadpřirozenou silou. Nakonec to dítě bylo předáno do péče chrámu Gankó, kde se postaralo o přízrak Reiki, který žil v síni se zvonem. Říká se, že Reiki byl úplně prvním přízrakem.“ Není pak jasné, zda Gagoze je dítě s nadpřirozenou silou, Reiki nebo mix těch dvou.

Symbol vody (水) a dítěte (子) – v současné japonštině mizuko, tj. 水子 znamená potrat, mrtvě narozené dítě nebo nedonošený plod (fetus). Ve starojaponštině to zřejmě znamenalo mrtvé novorozeně, mrtvé dítě a spíše se to četlo suidži.

5 komentářů:

  1. Zdravím,
    jde někde sehnat ten atlas nadpřirozených bytostí ? :-)
    Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím,
      určitě jde. Já měla to štěstí, že jsem na něj narazila v Japonsku v antikvariátu, ale co jsem koukala, tak jiné vydání prodávají třeba na amazonu: https://www.amazon.co.jp/%E5%A6%96%E6%80%AA%E3%83%93%E3%82%B8%E3%83%A5%E3%82%A2%E3%83%AB%E5%A4%A7%E5%9B%B3%E9%91%91-%E8%AC%9B%E8%AB%87%E7%A4%BE%E3%83%9D%E3%82%B1%E3%83%83%E3%83%88%E7%99%BE%E7%A7%91%E3%82%B7%E3%83%AA%E3%83%BC%E3%82%BA-%E6%B0%B4%E6%9C%A8-%E3%81%97%E3%81%92%E3%82%8B/dp/4065127467

      Měj se!
      Zíza

      Vymazat
  2. Včera jsem se bavil s učitelem japiny o tomhle a ještě mě odkázal na knížku Kwaidan. Znáte ?
    Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu, co napsal Lafcadio Hearn? Jsou to pěkné strašidelné příběhy ze starého Japonska. To má dokonce i filmové zpracování.

      Vymazat
    2. Jo přesně tohle :-)
      Honza

      Vymazat