Úvod
V této seminární práci se nejprve budu zabývat stručným popsáním
zahraniční politiky, kterou Japonsko vede vůči celé jihovýchodní Asii, případně
ASEANu, a poté se zaměřím jen na japonsko-filipínské vztahy. Filipíny jsem si
vybrala, protože jak Japonsko, tak i Filipíny jsou ostrovní země, vztahy mezi
nimi se datují již od období Muromači/Ašikaga (1337-1573), dlouhodobému
japonskému ekonomickému působení na Filipínách a japonskému brutálnímu
zacházení s Filipínci během 2. světové války. Schválně v práci
vynechám spolupráci se Spojenými státy a jiné mezinárodní organizace, než je
ASEAN, jinak by rozsah práce přesahoval daná kritéria.
Útok na Pearl Harbor, nedostatek mužstva,
vybavení i špatné komunikační spojení amerických vojsk na Filipínách a potopení
britských válečných lodí u Malajsie japonskými letadly bylo v podstatě pro
Japonce pozvání do jihovýchodní Asie, kterého obratem využili, a zahájili ofenzivu
vedenou přes Filipíny k Borneu, přes Malajsii a Sumatru až k Jávě a
ze zálohy obsadili námořní základnu Singapur. Na pevnině se zmocnilo Indočíny,
Thajska a Barmy. Japonsko se na získaném území snažilo vytvořit tzv. Sféru společného rozkvětu Velké Východní
Asie, uspořádání ekonomicky výhodné pro všechny zúčastněné. Celé toto
tažení v podstatě podnítila potřeba uspokojit touhu po nových odbytištích
a surovinových zdrojích. Japonští okupanti se pokoušeli zavést nový kulturní a
morální řád a snažili se, aby v každé zemi byla vyučována japonština jako
druhý jazyk.
V každé ze zemí jihovýchodní Asie
přijímali japonskou okupaci různě – v Thajsku například vše probíhalo
poklidně, země dokonce dostala nová území a byla značně autonomní, naproti tomu
na Filipínách se rozhořelo nacionalistické cítění, vypuklo hnutí odporu, které
bylo krvavě potlačeno, nemluvě o tom, že morálka japonských vojáků na ostrovech
postupem času otupěla a došlo k mnoha násilnostem. To vše ovlivnilo
poválečné vnímání Japonska.
Japonská zahraniční politika v jihovýchodní Asii po 2. světové válce
Japonsko na konci 40. let a začátku 50. neudržovalo žádné
vztahy se zeměmi jihovýchodní Asie, které okupovalo za 2. světové války.
Dokonce ani otázka reparací za válečné škody nebyla dostatečně vyřešena. Od
poloviny 50. let Japonsko začalo vztahy normalizovat a dosáhlo dohody ohledně
reparací s Barmou, Filipínami, Vietnamskou republikou, Indonésií a Filipínami
(s Thajskem se definitivně dohodlo až v roce 1963) a obnovilo diplomatické
a obchodní vztahy. Spolu s reparacemi Japonsko poskytovalo výhodné úvěry a
bezúroční půjčky a zahájilo přímou zahraniční pomoc a také mohutné investice[1]
do těchto zemí.
Na
začátku 60. let se Japonsko snažilo ještě více vystavět nové a pevné vztahy
v rámci Asie. Hned roku 1960 se z Institutu
pro ekonomické záležitosti v Asii stala součást japonského Ministerstva obchodu a průmyslu (MITI),
což v praxi znamenalo, že se mohlo manipulovat s větším obnosem peněz.
Následující rok vznikl vládní úřad Fond
pro zahraniční ekonomickou spolupráci, který ihned započal poskytovat úvěry
do zahraničí a roku 1962 byl založen Úřad
pro zahraniční technickou spolupráci, který místo peněz zapůjčoval různé
technologie. Do poloviny 60. let celý svět zaznamenal vzestup Japonska, které
se stalo vůdčí ekonomickou mocností v jihovýchodní Asii – pomalu na každém
rohu v Bangkoku bylo možné vidět neonové poutače s japonskými
výrobky; ulicemi Saigonu[2]
se proháněly japonské skútry.
Japonsko
se tak dostalo do role velkého podporovatele míru a stability v Asii, jenomže
počátkem 70. let obchodní bilance některých zemí jihovýchodní Asie, které
nevyvážely suroviny, dosáhly vysokých deficitů, a proto zde začaly síly
protijaponské nálady, ve kterých zaznívaly názory, že Japonsko tu jen
vykořisťuje asijské trhy a materiály. Japonsko tedy přehodnotilo situaci,
obzvláště poté, když se někteří japonští komentátoři zamýšleli nad tím, proč
tyto země tolik milují japonské výrobky, ale samotné Japonce již nikoliv, a
začalo zvyšovat přímou zahraniční pomoc. Pomáhalo tedy zemím modernizovat
jejich průmysl, aby se staly ekonomicky silnými.
V roce
1977 obklopen nedůvěrou vůči Japonsku, navštívil tehdejší premiér Fukuda Takeo
jihovýchodní Asii a hlavní náplní jeho cesty bylo zasít semínka přátelství. Jen
o pár let před ním podobnou cestu vykonal premiér Kakuei Tanaka, ale
v Jakartě a Bangkoku byl přivítán velkými protesty. Z tohoto ohledu
byla Fukudova cesta úspěšnější. V Manile ustanovil, co se později začalo
nazývat Fukudova doktrína, ve které vyjádřil, že se Japonsko zavazuje
k udržení míru a zříkává se všech vojenských řešení problémů, že si přeje
vybudovat důvěrný vztah se zeměmi jihovýchodní Asie na základě vzájemné důvěry
a že si přeje pomoc udržet mír v regionu za spolupráce s organizací
ASEAN. Během své cesty také Fukuda přislíbil větší japonskou pomoc a investice
do jihovýchodní Asie, což znamenalo rozšíření ekonomických vztahů skrze
navýšení obchodu, rozvojové spolupráce a přímých zahraničních investic.
V 80.
letech začalo polevovat napětí mezi Západním a Východním blokem – jasný signál,
že je lepší soustředit se spíše na ekonomiku než na vojenskou sílu. Během této
dekády nahradilo Japonsko Spojené státy na prvním místě žebříčku ekonomické
pomoci a zadavatele nových obchodních investic v jihovýchodní Asii. Role
Japonska jako exportéra kapitálu a technologií a importéra průmyslových výrobků
byla pro jihovýchodní Asii klíčová z hlediska její ekonomiky.
Počátkem
90. let se Japonsko intenzivněji snažilo vylepšit diplomatické postavení
především v Asii. Na jaře 1991 tehdejší premiér Kaifu Tošiki oznámil, že
se zúčastní cesty do pěti jihovýchodních asijských států (Brunej, Malajsie,
Filipíny, Singapur a Thajsko), na jejímž konci se zavázal, že Japonsko chce
zajít ve vzájemných vztazích mnohem dál, než jen sahají vzájemné obchodní
vztahy, jako země míru. Aby dostálo svému závazku, Japonsko se aktivně podílelo
ve vyjednávání řešení Kambodžského konfliktu.
Od 80.
let ale také klesal význam Japonska jako obchodního partnera pro země
jihovýchodní Asie. V 80. letech byl japonský podíl na celkovém regionálním
zahraničním obchodu zemí ASEAN 25,9 %, ale už v roce 2010 klesl více jak o
polovinu, na 11 %. Může za to především vzrůst podílu obchodu v rámci
ASEANu samotném (v 80. letech byl podíl 15,9 %, v roce 2010 24,60 %), ale
také vzrůst obchodu s Čínou (v 80. letech byl podíl 1,80 %, v roce
2010 12,10 %). Minulý rok na přelomu května a června navštívil současný premiér
Abe Šinzó Myanmar, setkal se s prezidentem Thein Seinem a zrušil myanmarský
dluh v hodnotě 1,8 miliard dolarů a hned na to přislíbil další velkou
peněžitou pomoc zemi. Již od nástupu Abea na premiérskou pozici, jeho mistři o
sebe doslova „zakopávali“ v hlavních městech jihovýchodní Asie, kde nabízeli
další pomoc, investice atd. Japonsko chce vzkřísit svou ekonomiku dramatickým
navýšením podílu na zahraničním obchodu zemí ASEAN.
Nejde
ovšem jen o spolupráci v rámci obchodu, ale týká se například také
bezpečnosti v regionu. Japonsko má dlouhodobé územní spory s Čínou o
ostrovy Senkaku/ Tiao-jü-tao a je si velmi dobře vědomo, že podobné spory má
Čína i s téměř všemi zeměmi jihovýchodní Asie. Pro Japonsko je tedy
jihovýchodní Asie jakousi diplomatickou pojistkou proti Číně, proto se ji snaží
různými způsoby posilovat, aby společně odolaly čínské nadvládě v regionu. Pro
Japonsko je totiž důležité, aby Číně do rukou nepadlo Jihočínské moře, neboť by
to jistě znamenalo omezení pro japonskou lodní dopravu (v současné době tudy
propluje kolem 70 % všech obchodních lodí do a z Japonska).
Již je to 41 let, co Japonsko začalo
spolupracovat s ASEANem: v roce 1973 bylo založeno ASEAN-japonské
fórum a v roce 1997 vznikla nadregionální organizace ATP, ASEAN Three Plus. Za ta léta se společně
snažily najít odpověď na otázku jak zachovat mír, stabilitu, rozvoj a
prosperitu v Asii. Navázaly úzké obchodní vztahy – v roce 2011 dosáhl
bilaterální obchod Japonska a zemí ASEANu 248 miliard dolarů. Tato organizace
se ovšem nezaměřuje jen na ekonomickou či bezpečností spolupráci, ale
v současné době se snaží sbližovat národy skrze socio-kulturní spolupráci
(například tradiční japonské „papírové vyprávění“ kamišibai se rozšířilo do zemí jihovýchodní Asie, Thajska,
Vietnamu, Laosu a Kambodži, kde japonští umělci nejen vystupují, ale také
místní učí, jak si kamišibai vyrobit a jak vyprávět; tak se kamišibai stalo
mostem mezikulturní výměny a pokořilo i jazykovou bariéru).
Vztahy Japonska a Filipín
Filipíny získaly 4. července 1946 nezávislost od Spojených
států amerických, o pět let později podepsaly Sanfranciskou mírovou smlouvu
s Japonskem, která ukončila 2. světovou válku. Další diplomatické vztahy
s Japonskem byly navázány až v roce 1956, když se obě dvě strany
dohodly na válečných reparacích. Na začátku 60. let se z Japonska začali
do Filipín navracet individuální investoři. V roce 1960 obě země podepsaly
Smlouvu o přátelství, obchodu a vodní dopravě, kterou ovšem
v roce 1972 Filipínský senát odmítl. Zajímavostí je, že japonský obchodní
atašé se po odhlasování podrážděně dotázal, zda zrušení smlouvy tkví
v hluboce zakořeněném nepřátelství vůči Japonsku, nebo zda je to jen
politický vrtoch. To Japonci potřebovali vědět.
Japonsko
ale i tak zůstalo významným zdrojem peněz pro rozvoj, obchod, investic a
turismu až do 80. let. Japonské investice vzrostly od začátku navázání vztahů s
Filipínami z méně než 5 % z celkového objemu zahraničních investic na
více jak 25 % v polovině 70. let, ale v roce 1981 opět klesly na 18
%. Filipíny také zažily enormní nárůst japonských turistů. Od roku 1972 do 1979
se počet těchto turistů navýšil více jak 25krát – v roce 1972 navštívilo
Filipíny 6 803 Japonců, ale roku 1979 jich bylo již 175 691. Ačkoliv
později nebyl nárůst tak rapidní, neboť vzrostl počet přepadených japonských
turistů.
Po třídenní Filipínské revoluci
v roce 1986 nastoupila do funkce prezidentky Corazon Aquino, bylo Japonsko první zemí,
která uznala novou vládu a prohlásila, že ji bude podporovat. Téhož roku nová
filipínská prezidentka navštívila Japonsko a setkala se s císařem Šówou,
který se jí omluvil za všechny zločiny spáchané japonskými vojáky za 2. světové
války. Během její návštěvy se také domluvila další japonská pomoc Filipínám. Aquino se do Japonska vrátila o pár let
později, aby se zúčastnila pohřbu císaře Šówy a v roce 1990 korunovace nového
císaře Heiseie.
Japonsko
poskytlo největší část mezinárodní pomoci Filipínám, když je v roce 1990
postihlo zemětřesení v Luzonu a o rok později když vybuchla sopka Pinatubo
na jihozápadě ostrova Luzon. Od roku 1994-2001 dostaly Filipíny „nával“ dalších
přímých zahraničních investic od Japonska, ačkoliv byly značně skromnější při
srovnání s investicemi dalších zemí ASEANu. Tento „nával“ investic ale
nebyl dobrý pro delší dobu trvající krizi moci, která Filipínami zmítala již od
roku 1989.
V roce
2009 japonský premiér Asó Taró a filipínská prezidentka Gloria
Macapagal-Arroyo, při její návštěvě Japonska, se písemně zavázali k „Podpoře
strategických vztahů mezi blízkými sousedy“, podtitul tohoto prohlášení dále
specifikoval, na jaké úrovni se tyto strategické vztahy budou podporovat – na
překonání současné ekonomické krize a další posilování oboustranných vztahů.
Japonsko se zavazovalo k tomu, že bude i nadále vytvářet pracovní místa na
Filipínách, poskytovat vybraným filipínským zájemcům vzdělání atd.
O dva
roky později bylo toto usnesení všeobecně rozšířeno, když filipínský prezident
Benigno S. Aquino III. přijal pozvání japonské vlády a oficiálně navštívil Japonsko
25.-28. září 2011. Na výzvu císaře Heiseie navštívil město Išinomaki
v prefektuře Mijagi, které toho roku postihlo velké zemětřesení. Mezi
premiérem Nodou Jošihikem a prezidentem Aquinem proběhla schůzka, na které obě
dvě strany přislíbily, že v rámci „Podpory strategických vztahů“ ještě
více rozšíří spolupráci obou dvou zemí. Toto rozšíření spočívalo především
v ulehčení výměny zboží, služeb, lidí a investic mezi dvěma ekonomikami.
V roce
2013 japonský premiér Abe Šinzó navštívil na svých zahraničních cestách mimo
jiné i Filipíny, kde se v Manile setkal s prezidentem Benignem Aquinem.
V jejich společném prohlášení stálo, že si obě dvě země přejí prohloubit
spolupráci na poli ekonomie i na poli námořním. Cílem obou zemí je, aby jejich
plavební trasy regionem zůstaly bezpečné a volné k proplutí. Tento cíl
ovšem může narušit jednání Číny, která si nárokuje téměř celé Jihočínské moře,
kterým mnoho z těchto tras vede. Nakonec spojenectví mezi Filipínami a
Japonskem se dá zúžit na jeden úkol: zintenzivnit spolupráci se spojenci na
obraně regionu, aby se limitovala vojenská neschopnost jednotlivce a riziko
případného napadení Čínou, která by podle jejích slov jen hájila to, co jí
patří.
V návaznosti se v japonské vládě
diskutovalo o novém výkladu ústavy, který byl nakonec 1. července 2014
schválen. Japonská ústava zakazuje při řešení konfliktů používat armádní
složky, jedinou výjimkou je sebeobrana. Nyní je ovšem tento článek
interpretován, že „sebeobrana“ neznamená jen bránit vlastní zemi, ale i
spojence. Článek je tedy interpretován jako právo na „kolektivní sebeobranu“,
díky čemuž může Japonsko přispěchat na pomoc například Filipínám, pokud by je
Čína napadla nebo si vojensky uzurpovala právo na sporná území, které má
s Filipínami (či jinými zeměmi, se kterými má Japonsko uzavřené smlouvy o
společné bezpečnosti). Toto rozhodnutí se nelíbí Číně, která tvrdí, že si
Japonsko vymýšlí hrozby z její strany, aby prosadila své zájmy na domácí
politické scéně. Naopak prezident Filipín si rozhodnutí pochvaloval: „…pokud tak Japonsko může dostát
mezinárodních povinností a přivede nás to blíže k dosažení našich
společných cílů, jako je mír, stabilita a vzájemná prosperita.“
Závěr
Po 2. světové válce se veškeré vztahy Japonska
s jihovýchodní Asií zaměřovaly především na ekonomickou pomoc a zlepšování
zahraničního pohledu na Japonsko, které se reprezentovalo jako pomocná ruka,
jež jen chce, aby ostatní pochopili, že se navždy vzdalo uvažování o válečných
výbojích. Postupem času navázalo vztahy se všemi zeměmi bývalé Sféry společného
rozkvětu Velké Východní Asii, vyplatilo reparace a pomalu začalo posilovat svůj
vliv v regionu. V současné době se snaží být aktivní i na poli
bezpečnosti v regionu, kdy se v podstatě spolčuje se zeměmi
jihovýchodní Asie, které mají s Čínou nějaké nevyřešené teritoriální
spory, aby si tím tak udrželo status quo – samotné se nemůže vojensky
v Čínou měřit, ale pokud spojí síly i s dalšími zeměmi jihovýchodní
Asie (a je jasné, že by i Spojené státy přispěchaly na pomoc, pokud by došlo
k většímu vojenskému konfliktu), tak se rozhodně nachází v lepší
pozici ve vyjednávání například o ostrovech Senkaku/ Tiao-jü-tao. Toto
spojenectví ovšem není výhodné jen pro Japonsko, ale pro všechny zúčastněné
země.
Velmi
podobný vývoj měly i vztahy Japonska s Filipínami. Přes počáteční
nevraživost a nesnášenlivost vůči Japoncům se dnes Filipínci spíše pozitivně
kloní ke spolupráci s bývalými okupanty. Vztahy mezi Filipínami a
Japonskem se jednoznačně zlepšily a myslím si, že v budoucnu nedojde
k výraznému zhoršení, protože spolu stojí proti společnému nepříteli –
Číně. Zatímco budou mít společné cíle, nebude tu jediný důvod k tomu, aby
se jejich vztahy ochladily.
Žádné komentáře:
Okomentovat