29. 12. 2014

[Recenze] Útok titánů 2 (manga)

Pod hlavičkou nakladatelství Crew vyšel 8. prosince druhý díl mangy Útok titánů. Autor se od prvního dílu nezměnil a je jím stále Isajama Hadžime. Nezměnila se ani situace z prvního dílu – kde jsme v předchozí knize skončili, nyní hezky pokračujeme.

Titáni zaútočili a dostali se za hradbu. Armáda se vydala s nimi bojovat do ulic, zatímco se evakuuje obyvatelstvo, které bydlelo za probořenou zdí. Jenomže nic nejde tak snadně. V prvním díle jsme přišli o jednoho z hlavních hrdinů Erena Yeagera, kterému titán ukousl ruku i nohu a poté sežral. Proto se v tomto díle zaměřuje na jeho přeživší kolegy ve zbrani a především na Mikasu a Armina.

Po přečtení již prvních stránek druhého dílu je jasné, co chtěl Isajama čtenářům zprostředkovat – děs a hrůzu z bojiště, navíc z takového bojiště, ve kterém jsou lidé jen obyčejní mravenci a jsou velmi snadno zašlápnutelní. Taková situace se velmi snadno projevuje i na chování a rozhodování vojáků; pláčou, vzdávají to a hysterčí. Ani samotný Armin není jiný, ke všemu si navíc vyčítá Erenovu smrt.

Bohužel i v takové situaci se najdou lidé, kteří chtějí profitovat a je jim jedno, že by to třeba mohlo ohrozit životy lidí a ani Isajama na to nezapomíná. Během evakuace se vchod zatarasí vozem se zbožím a jeho vlastník se nechce vzdát myšlenky, že by zboží neprotlačil skrze, ačkoliv je to při objemu vozu nemožné. Již to vypadá, že lidé uvěznění na té špatné straně budou snědeni titánem, když se objevuje v podstatě hrdinka této knihy – Mikasa.

Jakmile přijde na scénu svojí chladnou rozvahou dá vše do pořádku, motivuje psychicky zdevastované vojáky, aby nezahodili své života, ale dál o ně bojovali. Také se dozvíme, jak se poznala s Erenem, jak se dostala do jeho rodiny a proč je taková, jaká je. Čtenář si tedy o ní snadno udělá obrázek a dokáže pochopit veškeré její jednání. Tento flashback do její minulosti navíc přichází ve vhodnou chvíli a dokresluje celou bezvýchodnou situaci.

Kniha opět končí velkým zvratem a čtenáři tak nezbývá než se těšit na tu třetí, protože mu jistě vyvstalo mnoho otázek (a ta vyjde v březnu příštího roku). Pokud by však čtenář měl nějaké otázky ohledně světa, ve kterém se příběh odehrává, autor velmi ochotně na konci každé kapitoly popisuje či vysvětluje, jak co chodí, funguje či prostě je. Jak zhruba je velké lidské území? Jak je to s kanony? A co velikost titánů? Všemi těmi otázkami se Isajama alespoň chvíli zabýval.

Protože jsem ještě před mangou viděla anime, pořád mě nepřestává překvapovat, jak je příběh v manze svižně vyprávěn a byla bych pokrytec, pokud bych se nepřiznala, že se mi tahle svižnost velmi líbí a poopravuje můj názor na Titány k lepšímu. Na kresbě se asi nepokocháte, ale příběh je zajímavý; koho by nezajímalo, jestli vyhrají titáni či lidstvo?