6. 9. 2014

[Recenze] Hataraki man

Předlohou pro anime Hataraki man byla stejnojmenná manga od autorky Anno Moyoco. Ta začala vycházet v manga časopisu Morning pro starší čtenářstvo v březnu 2004. Poté, co vyšly čtyři knihy, se autorka rozhodla příběh přerušit a věnovat se jiným. Jedná se tedy o nedokončené dílo. Seriál byl vysílaný od října do prosince 2006 a má jedenáct dílů.

Ústřední postavou je 28letá editorka týdeníku JIDAI Macukata Hiroko. Je talentovaná a pracovitá, veškerou svou energii věnuje své práci, a tak jí kolegové říkají Hataraki man, Pracující muž. Ačkoliv se jí v práci vcelku daří, osobní a milostný život tím trpí. Její přítel Jamaširo Šindži je také workoholik, a tak většina jejich domluvených schůzek končí tím, že to jeden z nich odvolá, protože musí pracovat.

Tento seriál spadá pod žánr „ze života“ a jak to tak u nich už bývává, ne každému sedne. Jednou mají pomalé tempo, u kterého můžete relaxovat, nebo naopak vás unudí k smrti. Hataraki man si udržuje tempo rychlejší, není to utahaný seriál, přece jen se většina děje odehrává v redakci časopisu a tam mají všechno kromě času. Žádné okvětní lístky z třešní padající ve větru.

Abych se přiznala, první díl mě moc neoslovil, myslela jsem si, že tahle série zapadne do šedi těch průměrných a nezajímavých. Naštěstí jsem se mýlila. Od druhého dílu mě to víc a víc pohlcovalo, bavilo mě sledovat, jak si Hiroko žije svůj převážně pracovní život. Nemluvě o tom, že diváka u obrazovky držely i příchody nových postav, které měly své medailonky, takže se člověk dozvěděl něco i o Hiročiných spolupracovnících i o jejím přítelovi Šindžim. Díky tomu dostal příběh nový rozměr i hloubku.

Sledujeme Hiroko, jak se díky práci potkává a poznává různé typy lidí; někteří jí moc nesednou, některé velmi obdivuje. Spoustu z těchto lidí, se kterými přijde do styku, pozná i divák, a tak s nimi dokáže soucítit, chápat je či odsuzovat. Ačkoliv poznáme i jejího přítele Šindžiho, jejich společných scén je pomálu, spíše si volají, když ruší schůzku, než aby spolu doopravdy trávili čas a povídali si z očí do očí. Na konci se samozřejmě situace vyřeší naprosto reálným způsobem.

Hiroko a její všemocná nattó rolka
Musím uznat, že mi Hiroko přirostla k srdci, naprosto jsem s ní všechno prožívala, ačkoliv je starší než já a má svou stálou práci, chápala jsem její pohnutky, rozhodnutí a trochu jsem se v ní viděla. Myslím, že tahle série je přesně pro ženy nad dvacet let, které se ještě hledají, případně mají práce nad hlavu a nemají moc času na něco jiného nebo ani moc nechtějí mít čas na něco jiného, protože mají svou práci rády, přesto je to trápí. Tohle jim pomůže relaxovat a případně přinést trochu optimismu. Navíc v anime se otevřeně baví o sexu a nikdo se tomu nevyhýbá, ani se nečervená a nekoktá, když na něco takového padne řeč, a hrdinka bez skrupulí kouří. Čímž jsme si potvrdili, že to není výchovná podívaná.

Další věc, která mě na začátku moc nebavila, ale ke konci jsem si to bez ní už neuměla představit, byl opening a ending. O opening Hataraku otoko se postaralo dívčí pěvecké duo PUFFY, kdežto ending Shangri-La vytvořila dívčí rocková skupina Chatmonchy. Nejprve jsem si toho moc nevšímala, ale zhruba od poloviny seriálu jsem si uvědomila, jak moc se obě dvě písně k anime hodí.

Animace nebyla vůbec špatná – každá postava měla svůj jedinečný vzhled, styl oblékání a ženy make up a doplňky. Díky tomu bylo snadné je mezi sebou odlišit, čemuž napomáhalo i kvalitní obsazení dabérů, kteří také odvedli slušnou práci. Celkově i scenérie byla velmi pěkně naanimovaná, nerušilo to atmosféru seriálu, naopak ji to doplňovalo různými detaily.

Hataraki man je osvěžující podívaná s milou animací a dobrým dospělým příběhem, který vás po chvíli vtáhne a už nepustí. Po zaznění posledních tónů a zčernání obrazovky mi najednou bylo smutno a celá redakce mi chyběla, zároveň konec ve mně zanechal velmi příjemný pocit a naději, že bude líp. A to je přeci fajn. Proto se brzy vrhnu na live action, které vyšlo o rok později a hlavní roli ztvárnila herečka Kanno Miho.

Hataraki man (Pracující muž, 働きマン), 2006, 11x22 minut
Režie: Ono Kacumi
Předloha: Anno Mojoko