Jen upozorňuji, že text byl psán v roce 2014 a je klidně možné, že situace v české subkultuře otaku se změnila…
Historie
Advík 2008 |
Česká subkultura otaku se začala formovat ve druhé
polovině 90. let s rozvojem internetu u nás, zhruba ve stejnou dobu,
kdy v Japonsku dospívala podle Azumi již třetí generace otaku. Na rozdíl od japonských otaku, ti čeští se nejprve formovali na
internetu; objevili RPG[1] Fainaru
fantadží[2], nikoliv anime, jako to bylo například v USA,
a byla založena chatovací místnost v rámci xchatu, která se věnovala právě
Fainaru fantadži a posléze i anime.
V té době byl založen i elektronický mailing list týkající se anime a
mangy, který umožnil šíření informací mnoha uživatelům. Teprve až poté došlo
k prvním setkáním naživo.[3]
Advik 2008 |
Co se týče zastoupení ženského pohlaví v subkultuře otaku u nás v jejích začátcích, oproti
situaci v Japonsku, kde zastoupení mužského a ženského pohlaví bylo téměř
vyrovnané, dívek bylo velmi pomálu. Další rozdíl můžeme spatřovat ve věku
prvních otaku. V Japonsku stáli
u zrodu spíše náctiletí, kdežto v České republice drtivá většina členů
subkultury byla zletilá – jednalo se především o vysokoškolské studenty, kteří
měli lepší přístup k internetu než zbytek společnosti.
Akicon 2008 |
Pokud Azuma Hiroki rozděluje z historického hlediska
japonské otaku na tři generace, ti
čeští by se dali rozdělit na vlny. První vlna přišla právě v druhé
polovině devadesátých let, fanoušci této vlny jsou především muži, kterým
již bylo dvacet let. Druhá vlna měla počátek během let 2004-2006.
V roce
2004 vznikla internetová stránka Otakuland[4].
Cílem Otakulandu bylo stát se
titulkovou databází[5], ale
nakonec tato stránka nebyla známá díky nahraným titulkům, nýbrž díky nebo kvůli
svému fóru, kde se sdružovali a různě diskutovali otaku.[6]
Animefest 2008 |
Jestliže
pro druhou generaci japonských otaku
bylo stěžejním anime Čódžikú
jósai Makurosu, tak pro druhou vlnu českých byla stěžejní anime dvě – Naruto a Buríči. V roce 2006 vznikly dvě internetové stránky zaměřené
právě na tyto dvě anime – Czech Soul
Society, dnes fungující pod názvem Sekai,[7] a Konoha[8].[9]
Během druhé vlny se pomalu zvedá počet
zastoupení ženského pohlaví v subkultuře, věkový průměr se snižuje,
začínají se formovat překladatelské skupiny, vznikají různé portály věnující se
anime či manze, pořádají se první cony[10]
zaměřené čistě jen na fanoušky japonské popkultury.[11]
Natsucon 2013 |
Zaměření conů
v České republice se značně odlišuje od těch v Japonsku. Tam jsou taková
setkání zaměřená spíše na prodej dódžinši
a fanzine tvorby, naproti tomu ty české se zaměřují na přednášky na různá
témata[12],
promítání, workshopy, besedy a v poslední době také na cosplay soutěže.
Třetí vlna českých otaku se formuje zhruba do začátku tohoto desetiletí. Narůstá počet
fanoušků, tvoří se více různých skupin, které pořádají různé srazy, ženské a
mužské pohlaví je v subkultuře zastoupeno téměř vyrovnaně. Dále se mírně snižuje
věkový průměr otaku, mnohem rychleji
a ve větším množství vznikají a zanikají překladatelské skupiny. Roku 2008
vzniká nová titulková databáze Akihabara[13],
která nahrazuje Otakuland (pouze
v rámci databáze, fórum není tak využívané jako bývalo to na Otakulandu) a v současné době
schraňuje téměř veškeré překladatele na české a slovenské scéně.
Advik 2013 |
Pro třetí vlnu je specifické, že nemá žádné
stěžejní anime. V této fázi se spíše jedná o „nárazově populární“
anime, například Hetaria, Sódo áto onrain
nebo Šingeki no kjodžin. Většinou otaku, kteří se do subkultury dostali
během této vlny, neznají či nevyhledávají anime, která hrála prim při vzniku a
formování subkultury otakuv Japonsku,
soustředí se především na anime tohoto tisíciletí, neboť dle jejich slov „mají
lepší animaci, na tu starší se nedá dívat“ – výjimku tvoří pouze „nekonečné
série“ Doragon bóru či Wan písu. Naproti tomu téměř každý otaku v Japonsku, nezáleží na tom,
k jaké generaci se váže, minimálně taková anime zná.
Rozšíření pojmu otaku
Akicon 2013 |
V japonském prostředí se nejspíše pojem otaku rozšířil mezi členy subkultury na
různých setkáních – byl tedy aktivně užíván k oslovení druhého. Do českého
prostředí se tento pojem dostal skrze internet, kde byl zprvu používán pro
označení fanoušků anime, mangy a později povšechně Japonska.[14] Není
známo, kdy přesně a jak se pojem rozšířil, ale podle nejstarších dohledatelných
záznamů již v roce 2001 byl pojem otaku
znám a používám pro označení těch „pravých nadšenců“.[15]
Animefest 2013 |
Ve
většině případů není pojem otaku
používán k oslovování druhé osoby, ale označení skupiny fanoušků, samotné
subkultury, případně sebe samého. V současné době je pojem používán spíše
k odlišení se od „normální“ většinové společnosti – já jsem otaku a kdo je víc? Fanoušci sami sebe
jako otaku vnímají spíše pozitivně,
ale častokrát jsou přesvědčení, že společnost je vnímá negativně.
Natsucon 2016 |
V českém
prostředí masmédia japonské animované tvorbě, natož subkultuře otaku, nevěnují téměř žádnou pozornost,
a tak pro veřejnost je pojem otaku
spíše neznámý, proto zdání, že jsou společností ostrakizováni, je mylný. Pokud
je takový jedinec, který trpí tímto dojmem, opravdu svým okolím zavrhován,
nebývá na vině jeho utíkání od reality k fikci – v tomto případě k anime.
V japonském prostředí být označen otaku
není nic chvályhodného a ze strany společnosti jsou tito lidé opravdu
ostrakizováni.
Shrnutí
Akicon 2016 |
Japonská subkultura otaku a česká subkultura otaku, ač se nazývají stejně a jejich
zájmy jsou podobné, jsou spíše odlišné než stejné. V českém prostředí jsou
otaku značně limitováni překlady –
málokterý fanoušek umí japonsky na takové úrovni, aby mohl seriály a filmy
sledovat bez titulků, ať již českých nebo třeba anglických. Navíc u nás je
výjimkou, aby měl fanoušek doma originální nosič s oblíbeným anime, bez
výjimky je subkultura otaku zároveň i
subkulturou „počítačových pirátů“ – často jsou i velmi neochotní podpořit
rozvoj oficiálního vydávání anime či mangy v překladech a raději jen
stahují, rychle zkonzumují a hledají další zboží ke konzumaci.
V Japonsku se naopak otaku
nebojí utratit za svůj koníček i horentní sumy.[16]
Česká subkultura začínala a žije spíše na internetu, dala
by se tedy označit i za subkulturu internetovou, v době formování
subkultury v Japonsku nebyl internet ani zdaleka tak rozšířený, aby se skrze
něj mohla tamní subkultura zformovat či aby pomáhal při formování. Jeho
role začala být důležitá až pro druhou generaci otaku.
Animefest 2017 |
Velikým rozdílem je vnímání subkultury společností. V našem
prostředí se neudál žádný hrůzný čin, který by byl se subkulturou spojován, ani
se neudálo nic tak zásadního, aby česká společnost znala pojem otaku. Naproti tomu japonská subkultura
je poznamenaná stigmatem, který na ní zanechal Mijazakiho případ. V českém
i slovenském prostředí se setkáme se členy subkultury, kteří jsou pyšní, že
jsou otaku, že se odlišují od
mainstreamu. S nadšením vykřikují do světa „já jsem otaku“. To si v japonském prostředí téměř nikdo nedovolí.
[1]
Jedná se o zkratku anglického pojmu „role playing game“. Je to druh hry, kde
hráči hrají za fiktivní postavu a samostatně za ni ve hře jednají v rámci
příběhu, který mohou ovlivnit dle své libovůle.
[2]
Jednalo se o díly VII a VIII.
[3]
Otaking po česku: Komunity tehdy a dnes. In: Brněnští otaku [online]. 2009 [vid. 20.3.2014]. Dostupné z
http://hintzu.otaku.cz/otaku/otaking-po-cesku-komunity.
[4]
Viz www.otakuland.cz.
[5]
Jednalo se pouze o titulky na anime, pozn. autorky.
[6]
Stránka je funkční dodnes, ale již není tak živá jako ve svých začátcích.
V současné době se otaku diskuze
spíše přenesli na facebook.
[7]
Viz www.sekai.cz.
[8]
Viz www.konoha.cz.
[9]
Otaking po česku: Komunity tehdy a dnes, 2009, dostupné z
http://hintzu.otaku.cz/otaku/otaking-po-cesku-komunity.
[10]
Zkratka z anglického slovíčka „convetion“. Jedná se o několikadenní
setkání fanoušků, v tomto případě anime, na předem domluveném místě a
předem domluvené době s alespoň částečně vymezeným programem.
[11] Jedná
se o Animefest každoročně pořádný v
květnu v Brně od roku 2004, Akicon
každoročně pořádaný na podzim v Praze od roku 2004 a Advík každoročně pořádaný v Praze o letních prázdninách od roku
2006.
[12]
Obsah přednášek je zaměřen na japonskou popkulturu (anime, manga, hrané seriály
a filmy, různé slavné osobnosti atd.), japonskou kulturu (historie,
náboženství, literatura, současná japonská společnost atd.), na
česko-slovenskou subkulturu otaku aj.
[13]
Viz www.akihabara.cz. V současné době se server rozrostl o portály pro
překlady mangy a hraných asijských seriálů a filmů.
[14]
Mezi americké fanoušky, kteří se především postarali o virálnost pojmu, byl
rozšířen díky OVAOtaku no bideo.
[15]
Jaký byl PARCON 2001 v sekci Manga a Japonsko?. In: Manga [online]. 9. 7. 2001 [vid. 20. 3. 2014]. Dostupné z
http://manga.cz/index.php?clanek=74&druh=2.
[16]
Viz strana 30.
Žádné komentáře:
Okomentovat