Úvod
Letos to je přesně sedmdesát let od ukončení 2.
světové války a také od vyhlášení nezávislé Indonésie (ačkoliv nizozemská vláda
toto vyhlášení uznala až o čtyři roky později), proto jsem se rozhodla, že se v
této seminární práci budu zabývat právě 2. světovou válkou, konkrétně japonskou
okupací tehdejší Nizozemské Východní Indie[1], a
zda okupace přispěla k vyhlášení nezávislosti.
Práce tedy bude koncipovaná
z několika částí; představím, v jakém stavu se nacházela nizozemská
Východní Indie před japonskou okupací, například jak silné volání po
nezávislosti se v ní ozývalo, jak si s těmito hlasy poradili Japonci a
nakonec popíši srpnové vyhlášení nezávislosti. Zmíním i situaci v Japonsku
před oficiálním zahájením 2. světové války v Tichomoří. Nebudu se zabývat
žádnými bitvami (kupříkladu bitvou v Jávském moři), které se odehrály na
území Indonésie nebo v její blízkosti. Také jsem se vyhnula z důvodů
rozsahu práce složité náboženské situaci.
Situace před okupací
Indonésie byla ovládána Nizozemci od 17. století,
kdy ji převzali z rukou portugalské nadvlády, a kolonii nazvali
Nizozemskou (případně Holandskou) Východní Indií – z ní se poté v 19.
století stala nizozemská královská kolonie. Po 1. světové válce se na Jávě
vyprofilovaly tři proudy emancipačního hnutí, tzv. „politického probuzení“ – Volksraad (Národní rada), Sarekat Islam (Islámský svaz) a Budi Utomo (vznešená pravda).
Volksraad byla politická a správní
instituce založená na základě rozhodnutí nizozemských Generálních stavů, díky
které v budoucnu mělo dojít zbavení Batávie závislosti na Haagu, tedy
přepokládala se budoucí samospráva Nizozemské Východní Indie. Během prvního
zasedání bylo 39 procent členů Indonésanů, bohužel zásadním problémem bylo, že
Volksraad měl jen poradní hlas a neměl žádné zákonodárné či exekutivní
pravomoci.
Sarekat Islam byl původně založen
indonéskými obchodníky[2] někdy
mezi lety 1905-1912, kteří chtěli chránit zájmy místních obchodníků proti
nizozemskému a zahraničnímu kapitálu, a zároveň byl zaměřen proti penetraci místní
čínské konkurence. V následujících desetiletích ale postupně ztrácel politický
vliv, přestože roku 1919 měl přes dva miliony stoupenců. Z jeho úpadku pak
profitovaly tradicionalistické muslimské organizace, například Nahdatul Ulama.[3]
Budi Utomo byla první organizace na
Jávě usilující o kulturní emancipaci založená 20. května 1908[4],
z jejíhož prostředí roku 1927 vzešla PNI – Partai Nasional Indonesia (Indonéská národní strana)[5].
Jedním ze zakladatelů, posléze i vůdců, byl „lev řečnických pódií“ Surkano
(1901-1970).
Surkano se stal známou postavou
vlasteneckého hnutí, jenomže nizozemským úřadům se jeho činnost zdála
nebezpečná a jak se jejich obavy stupňovaly, byl Surkano a jeho nejbližší
spolupracovníci uvězněni a PNI zakázána[6].
Surkano si pobyl ve vězení nejprve dva roky, po propuštění ovšem
s agitacemi nepřestal, a tak ho Nizozemci poslali do vyhnanství, ze
kterého se mohl vrátit až po příchodu Japonců v březnu 1942.[7]
Na začátku 30. let, stejně jako
zbytek světa, i Nizozemskou Východní Indii zasáhla světová hospodářská krize.
Byl zaznamenán velký pokles exportu a celková výkonost ekonomiky se snížila o
50 procent. Výrobci a obchodníci se snažili za pomoci vlády nacházet nová
odbytiště, jenomže nizozemská metropole v té době již neměla ekonomickou,
ani vojenskou sílu, aby mohla nacházet nové trhy. Proto zvolila fúzování
s anglickými či americkými korporacemi, čímž bylo oslabeno postavení
nizozemského státu jako státu národního. Navíc od hospodářské krize až do
příchodu Japonců vznikaly a zanikaly na území indonéského archipelagu různé
politické strany, organizace, hnutí nebo kluby, které požadovaly různé stupně
nezávislosti na Nizozemcích, doufaly v „pozitivní sociální a politický vývoj“
či se snažily udělat z islámu ideovou základu pro celou zemi. I přestože
metropole neztratila nad Nizozemskou Východní Indií ve 30. letech úplnou
kontrolu, musela přihlížet, jak Japonci zakládají Borneo Oil Company a pomalu
požadují rovnocenné podmínky na poli obchodu na území celého souostroví.[8]
Síla Japonského císařství[9] na
mezinárodní scéně se poprvé výrazněji projevila ve válkách s Čínou
(1894-1895) a s Ruskem (1904-1905) – to mu zajistilo vstup mezi velmoci.
Jeho zahraniční politiku začaly dlouhodobě a výrazně ovlivňovat expanzivní
tendence, které směřovalo na asijský kontinent, k čemuž mu dala prostor 1.
světová válka, protože připoutala hlavní zájmy velmocí především k Evropě. Ovšem
v první dekádě poválečného období se velmocenský zájem opět obrátil
k Dálnému východu a Tichomoří, s čímž se muselo Japonsko znovu
vyrovnat – od 30. let k prosazení mocenských i politických cílů začalo
používat sílu, kdy započala japonská agrese v Číně.[10] A
jsou to především 30. léta, kdy se v Japonsku rozšiřují myšlenky
panasiatismu, politické sjednocení všech asijských států a podporuje se
japonská expanze.[11]
Již od začátku 20. století Japonci
postupně rozšiřují svůj vliv po celé Asii a během 20. a 30. let začali podnikat
v několika indonéských městech. Vliv šířili nejprve skrze tzv. Karajuki-san, japonské ženy posílané do
zahraničí jako prostitutky, po nich přišli obchodníci.[12]
Od začátku světové hospodářské
krize se po celém západním světě mluvilo o exotické jihovýchodní Asii, kde je
možné dostat japonské „střevíce za patnáct centů“ nebo „bicykl za dolar“.
Vypadalo to, že Japonci jsou schopní dodat na asijský trh jakýkoliv výrobek za
zlomek ceny, kterou požadují západní společnosti. Japonský export do Nizozemské
Východní Indie během krize vzrostl z 10,9 % na 31,8 %. Pojem „japonský
obchodník“ se stal něčím. [13]
V mnoha indonéských městech se objevili japonští fotografové, holiči a
obchodníci-prodavači. V letech krize se ve městech jako Yogyakarta až
zdvojnásobil počet japonských obchůdků. Velké japonské konglomeráty jako Suzuki
nebo Mitsubishi zde začali obchodovat s cukrem.[14]
Po zahájení války v Číně
v roce 1937 se mnoho Indonésanů začalo bát japonské agrese. Na to japonská
vláda zareagovala tak, že vyslala specialisty, aby navázali vztahy
s indonéskými nacionalisty, především s muslimskými. Navíc i sponzorovala
cesty do Japonska těm Indonésanům, kteří nebyli spokojeni s holandskou
nadvládou. Tím jen chtěla přidat do indonéského nacionalismu heslo „Asie
Asiatům“. Nizozemská koloniální správa zase monitorovala Japonce, kteří žili na
indonéských ostrovech. [15]
Začátek 2. světové války a okupace
Počátkem května 1940 dostaly události v Evropě
spád – Hitlerovy jednotky zaútočily na Nizozemí, Belgii a Lucembursko. O měsíc
později nastalo i pro Francii krušné období, neboť kromě Německa jí vyhlásila
válku i Itálie. Pád Nizozemí a Francie měl podstatný vliv na situaci na Dálném
východě[16] a
politiku Japonska.[17] V létě
téhož roku také došlo k tzv. Paktu tří – vzájemná aliance Itálie, Německa
a Japonska.[18]
Nizozemská koloniální správa si
nedělala velké iluze o pomoci ze strany velmocí, a proto se snažila vyjednávat přímo
s Japonci. V dohodě ze 6. června 1940
sice Japonsku zaručila plynulost surovinových dodávek, ale zároveň se snažila
zabránit jeho pronikání do hospodářství Nizozemské Východní Indie. Ale to
Japonsku nezabránilo o dvacet dní později vydat programové prohlášení nazvané Hlavní principy základů japonské národní
politiky: „Japonské císařství se rozhodlo přispět k nevyhnutelnému
směru vývoje světových dějin vytvořením nového řádu ve Velké východní Asii“.
Hlavním cílem tohoto dokumentu bylo založení sféry velké východoasijské oblasti
společné prosperity, čili „vnucení“ společné prosperity obyvatelstvu Číny,
Indočíny, Nizozemské Východní Indie a dalších oblastí.[19]
Poté byli Nizozemci ve Východní
Indii vystavováni neustálému tlaku ze strany Japonska – stupňování požadavků na
dodávky surovin, snaha o získání koncesí na těžbu ropy, dokonce padl návrh o
odkoupení části země. Nizozemci však vše kromě dodávek kaučuku, bauxitu, cínu,
ropy a ropných výrobků vytrvale odmítali. Přestože se stále naléhavěji
projevovala nezbytnost nalézt řešení a zbrzdit japonský tlak, který se
v prvních měsících roku 1941 zvýšil, bylo všem jasné, především samotným
Nizozemcům, že vliv Britů a Američanů na Dálném východě je slabý, a tak se nedá
počítat s jejich pomocí.[20]
Když Japonsko započalo
s vojenskými operacemi v celé jihovýchodní Asii, Nizozemsko mu
konečně vyhlásilo válku a tím vznikla záminka (ne jediná) pro uskutečnění
japonského plánu invaze na území Indonésie.[21] Osud
Nizozemské Východní Indie byl zpečetěn v březnu 1942. Japonští vojáci se
vylodili na Jávě a brzy nato nizozemské jednotky kapitulovaly. Pomalu se tak
naplňoval cíl, který si roku 1940 vytyčili Japonci – indonéské souostroví nyní
patřilo pod sféru společné prosperity.
Mnoho místních vidělo
v Japoncích osvoboditele od nizozemské nadvlády, a tak nebylo ničím
výjimečným, že obyvatelstvo vítalo japonské vojáky, mávalo vlajkami,
provolávalo slávu a házelo do vzduchu květiny.[22]
Nacionalistické hnutí, s vůdčími představiteli Sukarnem a Muhammadem
Hattou (1902-1980), se orientovalo na spolupráci s okupační správou, ale i
tak nadále sledovali svoje emancipační cíle.[23]
Navíc hned v dubnu 1942 byla zahájena propagandistická kampaň AAA – Tiga A (Tři A)[24]
s cílem získat podporu u různých skupin místního obyvatelstva – s tím
pomáhali především již zmiňovaní nacionalisté (ačkoliv váhali, na kolik by měli
pomáhat okupační správě, protože někteří z nich byli přesvědčení, že
Japonsko bude brzy poraženo).[25]
Brzy se však Indonésané měli
přesvědčit, že japonská nadvláda není o nic lepší než ta nizozemská, ba že je
horší. Desítky tisíc jich trpělo hladem, byli mučeni či nuceni pracovat[26], až
otročit, pro japonskou armádu – někteří dokonce byli odvezeni z Indonésie
do jiných míst v jihovýchodní Asii, aby zde pracovali na vojenských
projektech, například na stavbě „Železnice smrti“ v Thajsku a Barmě.
Takovým lidem se říkalo rómuša. Na
nucené práce byly poslány asi čtyři miliony indonéského obyvatelstva, ačkoliv
některé zdroje dokonce tvrdí, že jich bylo deset milionů.[27]
Ovšem Evropané, mezi nimi hlavně
Holanďané, se neměli o moc lépe. Aby se ušetřilo za potravinové a surovinové
zdroje, byli posíláni do koncentračních táborů. Stejně jako místní obyvatelstvo
byli vysíláni na nucené práce, ze kterých se nepředpokládalo, že by se měli
vrátit živí. O život takto přišlo asi 30 000 Evropanů.[28] Po
válce bylo také zjištěno, že japonská armáda využívala zajaté Evropanky a
místní ženy jako prostitutky; staly se „utěšitelkami“. Zhruba 200-300
nizozemských žen muselo pracovat ve vojenských nevěstincích.[29]
Přestože takto Indonésané pod
nadvládou Japonců trpěli, protijaponský odboj byl v Nizozemské Východní
Asii nejslabší z celé „sféry společného rozkvětu“.[30] Za
všechny zmíním odboj komunistů – např. gerilové oddíly Amira Sjarifuddina
(1907-1948) či ilegální zpravodajská síť Sutana Sjahrira (1909-1966).[31] Neměl
moc velkou odezvu, neboť již v předchozím období bylo komunistické hnutí
rozvráceno a nepodařilo se mu znovu získat dostatečné sympatie Indonésanů,
navíc Sukarno „kolaborující“ s Japonci měl blízko k širokým lidovým
vrstvám.[32]
Sukarno |
V prosinci 1942 královna
Vilemína z londýnského exilu vzkázala, že po válce budou nově upraveny
vztahy mezi metropolí a koloniemi s očekáváním vzpoury proti Japoncům, ale
ti počátkem července 1943 slíbili Indonésanům omezenou samosprávu.[33]
Situace se ale nijak zásadně přes rok nezměnila.
Nová šance na nezávislost se ovšem
vytvořila ke konci války, kdy Japonsko už nemělo reálné šance na vítězství. Nacionalisté
otevřeně usilovali o získání nezávislosti s tím, že pokud by měl být
vytvořen protektorát Tokia, tak by se jednalo jen o dočasnou záležitost.
Konečný souhlas japonské vlády byl podmíněn aktivní indonéskou účastí
v bojích proti Spojencům.[34]
Toto rozhodnutí se ovšem proti
Japoncům obrátilo (ačkoliv spíše se obrátilo proti Nizozemsku), protože jimi
budovaná domorodá armáda se stala jednou z hlavních sil osvobozeneckého
zápasu. Jak Spojenecká armáda postupovala Asií, pomalu přicházela Sukarnova
chvíle. Události nabraly spád v srpnu 1945 – Sukarno a Hatta byli povoláni
generálem japonských ozbrojených sil do Dalatu, kde jim bylo oznámeno, že 24.
srpna bude Indonésii udělena nezávislost. Když se vrátili do Jakarty, využili
vzniklého mocenského vakua (Japonci prohrávali a stahovali se – navíc 14. srpna
se císař rozhodl bezpodmínečně kapitulovat[35] –
Spojenci tu ještě nebyli) a sami 17. srpna vyhlásili nezávislost, aby nebyla
vnímána jako „japonské dědictví“.[36] Tím
ovšem boj za ni neskončil.
Závěr
„Díky“ okupaci získalo národně osvobozenecké hnutí
nové mocné prostředky boje, nové zkušenosti a novou sebedůvěru – bylo jasné, že
Indonésie bude úplně jiná, než byla před válkou, že již není možné se vrátit ke
koloniální minulosti a „žít“ pod nadvládou Nizozemců. Jenomže ti se své kolonie
nechtěli tak snadno vzdát, a tak ačkoliv skončila 2. světová válka, čekají
Indonésii, Indonésany, ještě ty největší boje. Indonésie proklamovala svou vůli
rozhodovat o svém osudu.
Použité zdroje
·
Digital
Museum: Comfort Women Issue and Asian Women's Fund.
Dostupné z < http://www.awf.or.jp/1/indonesia.html>.
·
DOWER, John W. War Without Mercy: Race and Power in the Pacific War. Pantheon
1986, 416 stran.
·
DUBOVSKÁ, Zorica, PETRŮ, Tomáš, ZBOŘIL,
Zdeněk. Dějiny Indonésie.
Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2005, 576 stran.
·
Indonesia:
World War II and the Struggle For Independence, 1942–50; The Japanese
Occupation, 1942–45,
Library of Congress, 1992. Dostupné z
<http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/query/r?frd/cstdy:@field%28DOCID+id0029%29>.
·
MRÁZEK, Rudolf. Jihovýchodní Asie ve světové politice 1900-1975. Nakladatelství
Svoboda, Praha, 1980, 769 stran.
·
NÁLEVKA, Vladimír. Čas soumraku: Rozpad koloniálních impérií po druhé světové válce.
Nakladatelství Triton, Praha, 2004, 199 stran.
·
PETRŮ, Tomáš. Sukarno - legendární zakladatel moderní Indonésie. Dostupné z
<sis.mup.cz>.
·
REISCHAUER, Edwin O., CRAIG, Albert M. Dějiny Japonska. Nakladatelství Lidové
noviny, Praha, 2009, 476 stran.
·
SKŘIVAN, Aleš. Japonská válka 1931-1945. Nakladatelství Libri, Praha, 1997, 553
stran.
·
SKŘIVAN, Aleš. Pád Nipponu. Nakladatelství Mladá fronta – edice Archiv, Praha,
1990, 263 stran.
·
VICKERS, Adrian. A History of Modern Indonesia. Cambridge University Press, 2013,
306 stran.
[1] V českém prostředí jsem se
setkala s různým zapsáním, použitím velkých či malých písmen, „Nizozemská
Východní Indie“, rozhodla jsem se použít takový zápis, který je v knize Dějiny Indonésie z nakladatelství
Lidové noviny.
[2] Pod názvem Sarekat Dagang Islam, Svaz islámských obchodníků.
[5] Politická strana měla nejprve
název Perserikatan Nasional Indonesia
(Národní sjednocení Indonésie) – to bylo rok po založení změněno na název
uvedený v textu.
[6] Její stoupenci a členové se
posléze rozcházejí do tří politických stran: Persatuan Bangsa Indonesia (Jednota indonéského lidu), Partai Indonesia (Indonéská strana) a Partai Rakyat Indonesia (Strana
indonéského lidu).
[9] Moderní Japonsko vzniklo na
základě reforem v období Meidži (1867-1912), kdy se zaostalá feudální země
transformovala v moderní stát po vzoru západních velmocí.
[16] Válka s Čínou byla
v plném proudu, Japonci potřebovali suroviny (proto byl ze strany Tokia
zájem o Nizozemskou východní Indii a vyvíjeli tlak na místní správu, aby pro ně
vytvořila příznivější ekonomické podmínky), zároveň Japonci toužili po
zpřetrhání surovinové a potravinové stezky, která vedla přes francouzskou
Indočínu do Číny, kde zásobovala Čankajškovy jednotky bojující proti těm
japonským.
[24] Asie má svého vůdce – Japonsko,
Asie má svého ochránce – Japonsko, Asie má své světlo – Japonsko.
[26] Do těchto nucených prací je
započítáno i sexuální otroctví.
Žádné komentáře:
Okomentovat