Není doloženo, že by se na území Japonska používalo nějaké domácí písmo, a proto neexistují žádné zachovalé japonské kroniky či jiné různé spisy, které by pocházely ze staršího období než je 6. století našeho letopočtu. Jak se tedy můžeme dozvědět, co se v Japonsku na začátku prvního tisíciletí dělo?
V Číně
používali na rozdíl od Japonska písmo již v 3. tisíciletí před naším
letopočtem, takže dodnes dochovaly vcelku podrobné historické záznamy. Bohužel
se Číňanům nechtělo moc cestovat, natož plavit přes moře, a tak se
v jejich kronikách nedočteme o Japonsku nic. Naštěstí situace se začíná
měnit v prvním století našeho letopočtu, kdy se v čínských záznamech
mluví o zemi Wa 倭 (psané znakem pro trpaslíka).
Pečetidlo |
Nejpodrobněji Japonsko líčí kronika Wej ze 3. století, ve
které je zařazen oddíl nazvaný Lidé země Wa. Kronika popisovala klima, zvyky,
tresty, hospodářské činnosti a způsoby společenské organizace jako výběr daní,
pořádání trhů pod dohledem úředníků apod. Uvádí i to, že Japonci byli menšího
vzrůstu, společenské postavení se poznalo podle jejich tetování, kladli důraz
na rituální čistotu a že mají sklon k pití a při jídle používají jen prsty.
Dokonce je v kronice i zmíněno, že v Japonsku existovaly malé státy,
které mezi sebou bojovaly, kterým vládl král nebo královna. Dozvídáme se tak o
existenci desítek kmenových států.
Kněžka Pimiko s bratrem a poddanými |
Mezi nimi dominoval útvar s názvem Jamatai v čele
s kněžkou-panovnicí Pimiko (v současné japonské výslovnosti Himiko), která
dokonce roku 238 vyslala v wejskému dvoru poselstvo. Za tento projev
loajality jí byl udělen titul královna Wa spřátelená s Wej. O státu
Jamatai nejsou žádné bližší spolehlivé informace. Podle nejednoznačného popisu
v kronice se stát rozkládal na severu ostrova Kjúšú, nebo v oblasti
Kinki (dnešní Ósaka a Kjóto). Oblast Kinki se stala budoucím centrem
sjednocovacího procesu, z něhož později vzešel stát Jamato, jehož
existence od počátku 5. století je nesporná.
Na konci 3. století se začaly stavět v oblasti Kinki
rozhlehlé mohyly z navršené zeminy přikrývající hrobky vládců (zvyk se
rozšířil na severovýchod i na jihozápad). Některé mohyly mají tvar klíčových
dírek, přičemž největší z nich je připisovaná císaři Nintokuovi a pochází
z 5. století. Je necelých 40 metrů vysoká a 500 metrů dlouhá. Stavba
takových mohyl dokazovala mocenský růst kmenových států.
Nintokuova hrobka focena ze vzduchu |
Ve stavbách mohyl i k mocenskému růstu bez pochyb
přispívali i úzké styky s kulturně mnohem pokročilejší Koreou a je
pravděpodobné, že na jejích řemeslnících, vzdělancích, výrobních procesech a
surovinách rodící se stát závisel. Japonci také od Korejců okoukali nový způsob
boje z koňského sedla a tím se zásadně zpřehlednily ostrovní mocenské
poměry. Kromě válečného umění si z Koreje do Japonska našel cestu ještě
jeden a to mocnější nástroj vlády – během 3.-4. století se Japonci seznámili
s čínským znakovým písmem a čínštinou. Podle nejstarších japonských legend
ho do Japonska přinesl korejský učenec Wani ze státu Pekče. To posunulo rozvoj
japonské civilizace na úplně novou úroveň.
Začali používat čínštiny jako úředního jazyka
k administrativním účelům. Později se seznámili také s čínskými
klasickými knihami, v nichž byla zahrnuta i konfuciánská ideologie,
historické spisy a poezie. Později z Koreje pronikla do Japonska čínská
interpretace buddhismu. Všechny tyto ideologie sehrály také svou politickou
úlohu při dovršení přeměny kmenového státu ve stát centralizovaný a při
upevňování výsadního postavení císařského rodu.
Žádné komentáře:
Okomentovat