Pro zápis slova otaku se v japonském internetovém
prostředí setkáme nejčastěji se dvěma variantami, které se používají jako
rovnocenné, a jejich užití záleží čistě na uživateli, jedná se o otaku a wotaku[1]. Mimo internet, obzvláště v odborné
literatuře, se spíše užívá hiraganového zápisu, v 80. letech se dokonce můžeme běžně
setkat i se zápisem v čínských znacích. [2]
Stejně
jako pojem anime nemá pojem otaku
jednoznačnou definici, ale zjednodušeně lze říci, že se jedná o označení
nadšeného fanouška či skupinu fanoušků, jehož zájem je zaměřen na jednu nebo
více z forem subkultur spojených s anime, mangou, videohrami, sci-fi, počítači,
aidoru[3],
figurkami, vojenskou technikou atp. V této souvislosti můžeme mluvit o mnoha
druzích otaku, například gému otaku jako zapálený hráč počítačových her nebo tecudó otaku[4] jako nadšenec do vlaků a metra. Mimo Japonsko
se otaku nijak nekategorizují.
Pojem
je různě definován jak na akademické půdě, tak mezi samotnými otaku i obyčejnými lidmi, kteří na
subkulturu hledí zevně. Japonský slovník Kódžien
je definuje jako „lidi, kteří se zajímají o určitý žánr nebo objekt, jsou o tom
mimořádně informovaní, ale chybí jim zdravý
selský rozum ve vztahu ke společnosti“,[5]
Volker Grassmuck jim říká „informační fetišisté“,[6]
Okada Tošio,
nazývaný „králem otaku“,[7]
je považuje za „jedince s vyspělým zrakovým aparátem a vysoce
efektivní referenční schopností“,[8]
podle Davida Mereditha jsou otaku „podivíni
zanícení do anime a mangy“,[9]
Lawrence Eng je zase definuje jako „kyborgy s vlastním světem“[10]
a většinová japonská společnost je zase vidí spíš tak, jak je definoval
Nakamori Akio ve svém článku „Otaku“ no Kenkjú[11].
Pro
potřeby této práce si otaku
definujeme jako nadšeného fanouška nebo jejich skupinu, jehož objektem zájmu je
anime a vše, co se ho týká, tj. předloha (manga, raito noberu[12]
atd.), tvůrci (animační studio, režisér, scénárista atd.), hudba (úvodní
znělka, závěrečná znělka, soundtrack), seijú[13]
– není ovšem nutné, aby se otaku
horlivě zajímal o všechny tyto aspekty, aby mohl být za otaku označen.
[2]
Otaku. In: Wikipedia: the free
encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, 18.
7. 2013 [vid. 2014-02-04]. Dostupné z http://ja.wikipedia.org/wiki/おたく.
[3]
Za aidoru jsou označovány mladé ženy
a náctileté dívky, které jsou považovány za přitažlivé a roztomilé, pravidelně
se objevující v hromadných sdělovacích prostředcích.
[4]
Nezajímají se jen o modely vlaků, ale i tratě a linky metra, které znají
většinou zpaměti.
[5]
ŠINMURA, Izuru a Šinmura, Izumu. Kódžien. Tokio: Iwatani šóten, 1998, str. 377.
[6]GRASSMUCK,
Volker. "I'm alone, but not
lonely": Japanese Otaku-Kids colonize the Realm of Information and Media.
In: Lawmune's Netspace
[online]. 1990 [vid. 2014-02-20].Dostupné z http://www.cjas.org/~leng/otaku-e.htm.
[7]
ENG, Lawrence. Into the Otakingdom: Days
and Nights with Toshio Okada. In:
Lawmune's Netspace [online]. 19. 10. 2003a [vid. 2014-02-19].Dostupné z
http://www.cjas.org/~leng/otakingdom.htm.
[8]
OKADA, Tošio. Otakugaku njúmon.
vydání druhé, Tokio: Šinčóša, 1996, str. 24.
[9]
MEREDITH, David. Japan's Consumer
Renaissance. In: Japan Inc [online]. 13. 1. 2007 [vid. 2014-02-19]. Dostupné z
http://www.japaninc.com/mgz_winter_2006_japan-s_consumer_renaissance.
[10]
ENG, Lawrence. The Politics of Otaku,
In: Lawmune's Netspace
[online]. 1. 9. 2001 [vid. 2014-02-15].Dostupné z
http://www.cjas.org/~leng/otaku-p.htm.
[11]
Viz strana 27.
[12]Raito noberuje druh japonské novely, jejíž
obsah většinou nepřesahuje 40-50 tisíc slov.
[13]Seijú je označení pro hlasového
herce (velmi podobné našemu dabérovi), který účinkuje v rozhlasových
hrách, anime, počítačových nebo konzolových hrách, dorama CD anebo dabuje zahraniční filmy.
Vyhrabávám věci z bakalářské práce. :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat