Film Komorná (Agasshi) je rozdělený na dvě části (pozn. tak to vnímám, nikoliv to tak tvrdí film, ten tvrdí, že části jsou tři), z nichž ta první se
soustředí na naivní zlodějku a podvodnici Sookee a rozhodně není tím
nejzajímavějším úvodem do filmu. Druhá část se naopak soustředí na šlechtičnu
Hideko, odkrývá příběh z její strany a je to právě tato část, která
dokázala mě zaujmout mnohem více.
Příběh filmu je založený na
románu Zlodějka od spisovatelky Sarah
Waters. Na rozdíl od Zlodějky, která
se odehrává ve viktoriánské Anglii, se s Komornou ocitáme v Japonskem anektované Koreji ve 30. letech 20.
století. Nejprve se seznamujeme s prostou dívkou Sookee vyrůstající mezi
podvodníky, kteří ji vychovali. Ta dostane za úkol dostat se na panství, kde
žije slečna Hideko pod poručnictvím přísného a chlípného strýce, a má se stát
její osobní služebnou. Po nějaké době ji má začít ponoukat k milostnému
poměru s podvodníkem, který Sookee najal a má v plánu se s Hideko
oženit, připravit ji o veškeré bohatství a zavřít do blázince. Sookee se
nejprve plánu zhostí se ctí, ale posléze objevuje kouzlo své paní. Propadá mu, její
bílé kůži, vůni i hlubokým temným očím, které se nedokáží usmát.
Pro Sookee se její paní stává
naivní a nevinnou dámou. Jenomže konec první části a následně i druhá část Komorné nám ukazuje, že není úplně vše,
jak se zdálo, že nádherná Hideko má také svá tajemství. Druhá část nám kromě
jiného také odhaluje Hidečino dětství, krutou strýcovu výchovu, jeho
excentrické záliby a sadistickou a uzurpátorskou povahu. Není divu, že Hideko
ze všeho nejvíce touží po svobodě. Všechno utrpení, které jí strýc způsoboval,
dokázala snést díky myšlence, že mu může kdykoliv utéct – oběsit se stejně jako
její teta. Ale pak přichází Sookee a Hideko zjišťuje, že jsou i jiné cesty, jak
se osvobodit.
Přestože příběh filmu režiséra Chan-wook Parka, který nám přinesl takové filmy
jako Old Boy, Žízeň či Tajemství rodiny
Stokerů, není pro zkušenějšího diváka ničím překvapivým, ani nijak zvlášť
zajímavým a obohacujícím, dokáže Komorná
uchvátit kostýmní výpravou, kulisami a zajímavou kamerou. Občas je až jedno, o
co ve filmu jde a kdo koho chce podvést či se ho zmocnit, rozložení a snímání
scén dokáže zaujmout a uchvátit mnohem více. Park se také vůbec nebojí ukázat
sexuální scény mezi Sookee a Hideko, až je těžké odhadnout, zda jsou krásně
eroticky osvobozující či se jedná jen o mužský vlhký sen. Herečky se
v nich ale nebály žádných hranic a ve své neposkvrněné nahotě se divákovi
nastaví jako na talíři. Ženská sexualita a erotismus jsou zde vyjádřeny jako
teplý bezpečný přístav v porovnání s tím mužským, který je zobrazován
až groteskně a jako něco negativního a násilnického.
Ve svých 145 minutách má film jak
silnější momenty, tak slabší chvíle, které nedokáží zcela udržet divákovu
pozornost. V první polovině se Komorná
tváří jako erotický thriller, ale sklouzává k letargii, ze které se
režisér Park snaží diváka probrat buď zvratem na konci první části filmu,
erotickými scénami či násilím, na které slabší povahy nebudou hledět
s povděkem, nebo retrospektivním vyprávěním. Konec je příliš snadný na to,
z jaké klece Hideko utíká a do čeho všeho se dívky zapletly. Komorná je korejský film poměrně snadno
stravitelným i pro západního diváka s krásnými herečkami a slabším
příběhem.
Agašši (아가씨, Komorná), 145 minut.
Režie: Pak Čan-uk
Hrají: Kim Min-hi, Kim Tae-ri, Ha Džon-u, Čo Džin-un a další.
Režie: Pak Čan-uk
Hrají: Kim Min-hi, Kim Tae-ri, Ha Džon-u, Čo Džin-un a další.
Žádné komentáře:
Okomentovat