Zrod legendy
Jeden z nejslavnějších filmových režisérů všech dob
Akira Kurosawa se narodil v obchodnicko-samurajské rodině jako nemladší
z osmi dětí. Díky otcovu vlivu se dostal k hraní baseballu a ke
kendó, ale ani v jednom příliš nevynikal. Jediné v čem byl
nadprůměrný, byl jeho zájem o umění.
Ani na střední škole si nevedl o moc lépe, protože
musel absolvovat povinný vojenský výcvik. Jenomže Kurosawa byl příliš slabý na
nošení pušky, tak mu byla svěřena hodnost velitele čety. Přestože je Kurosawa
proslulý jako rázný režisér, jako velitel čety byl neschopný. Později byl
dokonce zproštěn vojenské služby pro celkovou slabost a problémy se zády. To se
mu ovšem vyplatilo, protože nemusel odejít do války (1937-45) a mohl se
soustředit na práci ve filmovém studiu.
V roce 1936 se z něj stal asistent režie a
později i scénárista v tvůrčí skupině vedené tehdejším nejúspěšnějším
japonským režisérem Kadžiró Jamamotem (1902-1974). Jamamota měl Kurosawa velmi
rád a byl velmi vděčný za to, že to byl právě on, kdo se stal jeho mentorem a
později i blízkým přítelem. Častokrát byl Kurosawa po práci Jamamotem zván, aby
poseděli nad sklenkou, případně zašli k němu domů na večeři.
V takových chvílích se Kurosawa od svého mentora dozvěděl hodně věcí –
především o jídle, neboť Jamamoto velmi rád jedl a nesnášel lidi, kteří
nedokázali rozeznat dobré jídlo od špatného. Tento vztah mezi žákem a mentorem
Kurosawu velmi ovlivnil a prochází téměř celou jeho tvorbou, od jeho debutu Velká legenda Judo (1943) až po poslední
snímek Madadajo (1993).
Kariéru režiséra zahájil za války, kdy vládly
nesnadné podmínky, kterým se musel přizpůsobovat. Musel se také podřídit
ideologii militantního Japonska a po válce zase cenzuře Američanů. Přestože
Kurosawovy filmy povinně odpovídaly dobové ideologii, dokázal si najít obecná
témata, ve kterých nebylo nutné politické ideje tolik zohledňovat. Jednalo se
především o témata humanismu, lidské existence a podstaty.
Zlom v osobním i profesním životě
Těsně před koncem války se oženil s herečkou Jóko
Jaguči (1921-1985), s níž se seznámil při natáčení filmu Nejkrásnější (1944). Ta si zahrála pouze
v devíti filmech a po sňatku se rozhodla hereckou kariéru ukončit.
Kurosawa sám vzpomíná na první léta manželství, kdy to pro Jóko muselo být
velmi těžké. Režisérský plat byl totiž menší než třetina toho, co ona dostávala
za své role. Nemluvě o tom, že Kurosawa velkou část platu propil, a tak se
manželé neustále ocitali v nesnázích. Po smrti manželky jí ovšem Kurosawa
složil hold ve snímku Madadajo, kde je
manželka hlavního hrdiny vypodobněna jako tichá pečující žena, která má
pochopení pro manželovy libůstky a neplechy.
Sám režisér označil za svůj přelomový snímek Opilý anděl (1948), protože to byl první
film, který mohl konečně natočit podle svých představ. Dále se v něm také
poprvé objevuje Kurosawův dvorní, tehdy ještě neznámý herec Tóširó Mifune, jenž
ve filmu utvořil osobité herecké duo s kolegou Takašim Šimurou.
S Mifunem pak Kurosawa natočil ještě dalších patnáct filmů. Opilý anděl byl tedy přelomový
v tom, že dal pocítit Kurosawovi, jak voní tvůrčí svoboda, ale za zlom
mezinárodního dosahu, můžeme označit až jeho snímek Rašómon (1950), za nějž získal roku 1951 Zlatého lva, hlavní cenu
filmového festivalu v Benátkách. Nejenže tato cena otevřela světu dveře do
krajiny japonského filmu, ale také zřejmě zachránila samotného Kurosawu,
protože jeho následující film Idiot
(1951) nebyl přijat nijak příznivě. Kromě Zlatého lva si Rašómon odnesl i „Oscara“ za nejlepší zahraniční film (tato
kategorie ovšem byla zavedena až roku 1957, oficiálně film obdržel čestné
ocenění pro nejlepší neamerický film uvedený v daném roce v USA).
Zlatá Kurosawova léta
Díky úspěchu v zahraničí se i přes některé
negativní ohlasy, že se odcizil domácí tradici, dostal mezi režisérskou elitu.
Zde udával tón až do první poloviny 60. let, od té doby již nebyl tak divácky
úspěšný a na domácí scéně přijímaný. Ovšem z doby jeho největší popularity
jsou nejznámější inovace klasického žánru džidaigeki,
historických dramat, zaměřených převážně na dobu tokugawských šógunů
(1602-1867): Sedm samurajů, Tři zločinci ve skryté pevnosti, Tělesná stráž a Odvážní mužové. Dále byly oblíbené jeho filmy odehrávající se
v současnosti, které zaměřil na člověka, jako jsou Žít či Zlý chlap spí dobře a
také adaptace klasických dramat – Na dně
a Krvavý trůn. Všechny zmiňované
filmy byly divácky úspěšné a vydělaly dostatek peněz, aby byly filmové
společnosti spokojeny a ochotny zaplatit další Kurosawův film.
Když šlo o provedení jeho představ, nikdy to neměl
Kurosawa jednoduché, zvláště díky své tvrdohlavosti. Je velmi dobře známé, že
si producenti stěžovali na spolupráci s Kurosawou, ale při natáčení Sedm samurajů (1954) se s nimi
dostal do otevřeného konfliktu. Samotné natáčení muselo být dvakrát přerušeno,
protože došlo k výraznému přečerpání rozpočtu. I tak si prosadil přesně,
co chtěl, a vznikl tak jeden z nejvíce oceňovaných filmů kinematografie.
V pozdějších letech již nebyl tak drakonický a dával si na rozpočet pozor
– to když se jeho vlastní produkční firma podílela na financování filmu.
Prvním filmem, který Kurosawova firma vyprodukovala,
byl Zlý chlap spí dobře (1960) a o
rok později to byl divácky nejúspěšnější Tělesná
stráž (1961). V 60. letech se také začaly točit remaky starších Kurosawových
filmů. Jako první to odstartoval film Sedm
statečných (1960) a o tři roky později italský režisér Sergio Leone natočil
Pro hrst dolarů (1963) a inspiraci
čerpal právě z Kurosawovy Tělesné
stráže, aniž by jeho autorovi dal vědět. Film byl ovšem celosvětově
úspěšný, a tak následně došlo k žalobě ze strany Kurosawovy firmy a
vyrovnání, díky kterému získala značné peníze.
Konec divácké vděčnosti
Od 60. let se Kurosawa snaží držet krok
s přicházející novou generací japonských režisérů a „novou vlnou“. Můžeme
to například sledovat na výstavbě některých naturalistických scén ve
filmu Rudovous (1965). Zároveň
můžeme Rudovouse považovat za tečku
za Kurosawovým vrcholným, nejplodnějším a divácky úspěšným obdobím. Po odstoupení
z aktuálního filmového dění byl sice aktivní na režisérské židli téměř
dalších třicet let, ale natočil již jen sedm celovečerních snímků. Zapříčinily
to například delší pauzy mezi jednotlivými projekty, pro diváky již jeho styl
nebyl tak atraktivní a také se rozešel se svými dvorními herci. Při natáčení Rudovouse se dostal do sporů s Tóširó
Mifunem, se kterým již nikdy další film nenatočil. O důvodech rozepře
s Mifuinem kolovalo a dodnes koluje mnoho fám, ale jisté je, že na sklonku
života se tito dva velikáni japonského filmu usmířili na pohřbu režiséra Iširó Hondy.
Zahraniční spolupráce
Po komerčním neúspěchu snímku Dode's-Ka Den (1970) a dalších potížích se Kurosawa pokusil o
sebevraždu. Tuto životní i uměleckou krizi pak překonal na placu jediného
filmu, který realizoval v zahraničí, Děrsu
Uzala (1975). Natáčení ovšem nebyl žádný med, provázely ho spory se sovětskou
stranou, nemluvě o tom, že trvalo tři roky a dva z nich štáb strávil na
Sibiři. Kurosawa ho označil za „extrémní vojenskou operaci“. Ačkoliv snímek
vyhrál Oscara, Kurosawa již neměl zájem o další spolupráci. Během této doby se
ale setkal s Andrejem Tarkovským, režisérem, kterého si nesmírně vážil.
Ruský režisér si o tomto setkání poznamenal v deníku, že je mu vlastně
Kurosawy líto – obklopují ho totiž bonzáci a kreténi a všichni ho jen tahají za
nos.
V této době byla z Kurosawy jen žijící
legenda – všichni znali jeho dřívější filmy, ale ty nové již téměř nikdo
nechtěl sponzorovat. Naštěstí přišla pomoc ze zahraničí, kde byl stále ještě považován
za velikána a jeho filmy lépe přijímány. Na film Kagemuša (1980) dostal peníze od studia Tóhó, až když se za něj
zaručili takoví velikáni, jakými byli Francis F. Coppola a George Lucas. Film Ran (1985) spolufinancovala francouzská
společnost Greenwich Film Productions. Film Sny
Akiry Kurosawy (1990) zase pod svá křídla vzala společnost Warner Brothers,
když ho zaštítil Steven Spielberg. Předposlední Kurosawův film Srpnová rapsodie (1991) podpořil Richard
Gere, který v něm účinkoval. Tuto podporu od mladých tvůrců lze vnímat
jako poctu starému mistru. Že je Kurosawa mistr, můžeme spatřovat i v tom,
že se z něj na konci života nestal zahořklý stařec, žijící v zidealizované
minulosti, ale naopak až sebekriticky nahlížející autor, který nemění své
životní humanistické názory.
Konečně ocenění
V druhé polovině 80. letech byl Akira
Kurosawa hodně oceňován za celoživotní tvorbu –
byl jmenován členem Britského filmového institutu a byl mu udělen Oscar
za celoživotní přínos světové kinematografii.
Kurosawa zemřel ve věku osmdesáti tří let
v Tokiu. Po jeho smrti byl zájem médií o jeho osobu obrovitý, což jedině
potvrzuje jeho výjimečné postavení v rámci japonské kinematografie. I
samotný pohřeb nabyl obrovitých rozměrů a podle odhadů se ho zúčastnilo přes 35
tisíc lidí. Geniální režisér a tvůrce Akira Kurosawa sice zemřel, ale jeho filmy
budou promlouvat k divákům ještě po mnoho generací.
Krásně sepsáno, děkuji moc.
OdpovědětVymazat