Zleva: ředitel festivalu EIGA-SAI
Robin S. Heřman, režisér Takita Yójiró, ředitel projektu Japan Fest 2015 Ivo Hucl |
Zdejší milovník japonského filmu má možnost zažít neopakovatelný zážitek
a osobně se setkat s hlavním hostem festivalu, kterým je právě režisér
Takita Jódžiró.
Takita Jódžiró se k filmu nejprve dostal jako asistent režie u filmového žánru „pinku“ – jedná se lechtivé filmy. Ty začaly být velmi populární (spolu s filmy o Jakuze) v 60. letech, které částečně zachraňovaly příjmy filmových studií, neboť v té době filmový průmysl čelil krizi odlivu diváků díky rozšíření televize. Jeho prvním režisérským počinem byla právě režie komediálního „pinku“ filmu ze série Úchylův vlak. V rámci festivalu se jeden ze snímkům bude promítat jako půlnoční bonus a to v pátek 13. března.
Komedie z roku 1986 Jen žádné komiksy! byla kritikou přijata velmi pozitivně a dokonce byla promítána na filmovém festivalu v New Yorku, kde sklidila úspěch. Díky tomuto úspěchu se Takitovi rozšířily možnosti k natáčení vlastních projektů, a dokonce se mohl stát vlastním producentem.
Takita Jódžiró se k filmu nejprve dostal jako asistent režie u filmového žánru „pinku“ – jedná se lechtivé filmy. Ty začaly být velmi populární (spolu s filmy o Jakuze) v 60. letech, které částečně zachraňovaly příjmy filmových studií, neboť v té době filmový průmysl čelil krizi odlivu diváků díky rozšíření televize. Jeho prvním režisérským počinem byla právě režie komediálního „pinku“ filmu ze série Úchylův vlak. V rámci festivalu se jeden ze snímkům bude promítat jako půlnoční bonus a to v pátek 13. března.
Komedie z roku 1986 Jen žádné komiksy! byla kritikou přijata velmi pozitivně a dokonce byla promítána na filmovém festivalu v New Yorku, kde sklidila úspěch. Díky tomuto úspěchu se Takitovi rozšířily možnosti k natáčení vlastních projektů, a dokonce se mohl stát vlastním producentem.
Himicu aka Tajemství |
Film Tajemství
z roku 1999, kde v hlavní roli zazářila mladičká herečka Hirosue Rjóko,
se umístil v desítce nejlepších filmů na 21. ročníku filmového
festivalu v Jokohamě a byl nominovaný na cenu za Nejlepší film na
Mezinárodním filmovém festivalu ve Sitges (již zmiňovaná Hirosue Rjóko si
odtud odvezla ocenění za nejlepší ženský herecký výkon).
Dalším velmi úspěšným filmem byl Geomant z roku 2001 – stal se kasovním trhákem. Následně Takito režíroval film Poslední věrný chrám Mibu (2003), který taktéž sklidil chválu a získal ocenění Nejlepší snímek roku na 27. ročníku cen japonské filmové akademie.
Ovšem největší pomyslné ocenění se mu dostalo roku 2009, když obdržel cenu na 81. ročníku výročních cen americké filmové akademie v kategorii nejlepší cizojazyční film. Cenu získal za snímek Průvodce, na jehož přípravách Takita pracoval deset let. V hlavní roli se zde objevil herec Motoki Masahiro, u kterého Takita dbal na to, aby se opravdu naučil vykonat smuteční obřad a hrát na bassu.
Dalším velmi úspěšným filmem byl Geomant z roku 2001 – stal se kasovním trhákem. Následně Takito režíroval film Poslední věrný chrám Mibu (2003), který taktéž sklidil chválu a získal ocenění Nejlepší snímek roku na 27. ročníku cen japonské filmové akademie.
Ovšem největší pomyslné ocenění se mu dostalo roku 2009, když obdržel cenu na 81. ročníku výročních cen americké filmové akademie v kategorii nejlepší cizojazyční film. Cenu získal za snímek Průvodce, na jehož přípravách Takita pracoval deset let. V hlavní roli se zde objevil herec Motoki Masahiro, u kterého Takita dbal na to, aby se opravdu naučil vykonat smuteční obřad a hrát na bassu.
Prozatím jeho posledním filmem je Šógunův astronom
z roku 2012. Jedná se o film založeným na životě astronoma Jasui Santecu (1639-1715), který byl prohlášen za prvního astronoma v Japonsku.
Ve filmu jej hraje Okada Džun-iči.
Kromě besed s diváky v Plzni a Praze, zde pan režisér Takita povede i celodenní tvůrčí dílnu s českými a zahraničními studenty na pražské FAMU. V televizním rozhovoru, který natočil pro speciální potřeby festivalu, říká: „Nesmírně se těším, až se budu moct na vlastní oči přesvědčit, jak lidé v Čechám vnímají mé filmy a vyslechnout si jejich názory a dojmy, protože české publikum považuji za mimořádné.“
Všechny zmiňované filmy můžete zhlédnout v rámci Eiga-sai 2015 a program můžete najít buď zde, nebo na stránkách samotného festivalu.
Kromě besed s diváky v Plzni a Praze, zde pan režisér Takita povede i celodenní tvůrčí dílnu s českými a zahraničními studenty na pražské FAMU. V televizním rozhovoru, který natočil pro speciální potřeby festivalu, říká: „Nesmírně se těším, až se budu moct na vlastní oči přesvědčit, jak lidé v Čechám vnímají mé filmy a vyslechnout si jejich názory a dojmy, protože české publikum považuji za mimořádné.“
Všechny zmiňované filmy můžete zhlédnout v rámci Eiga-sai 2015 a program můžete najít buď zde, nebo na stránkách samotného festivalu.
Žádné komentáře:
Okomentovat