14. 9. 2016

[Recenze] Komorná

Snad to není nic proti ničemu, když tu tentokrát zveřejním kratší recenzi na korejský film, který běžel u nás v kinech.

Film Komorná (Agasshi) je rozdělený na dvě části (pozn. tak to vnímám, nikoliv to tak tvrdí film, ten tvrdí, že části jsou tři), z nichž ta první se soustředí na naivní zlodějku a podvodnici Sookee a rozhodně není tím nejzajímavějším úvodem do filmu. Druhá část se naopak soustředí na šlechtičnu Hideko, odkrývá příběh z její strany a je to právě tato část, která dokázala mě zaujmout mnohem více.

Příběh filmu je založený na románu Zlodějka od spisovatelky Sarah Waters. Na rozdíl od Zlodějky, která se odehrává ve viktoriánské Anglii, se s Komornou ocitáme v Japonskem anektované Koreji ve 30. letech 20. století. Nejprve se seznamujeme s prostou dívkou Sookee vyrůstající mezi podvodníky, kteří ji vychovali. Ta dostane za úkol dostat se na panství, kde žije slečna Hideko pod poručnictvím přísného a chlípného strýce, a má se stát její osobní služebnou. Po nějaké době ji má začít ponoukat k milostnému poměru s podvodníkem, který Sookee najal a má v plánu se s Hideko oženit, připravit ji o veškeré bohatství a zavřít do blázince. Sookee se nejprve plánu zhostí se ctí, ale posléze objevuje kouzlo své paní. Propadá mu, její bílé kůži, vůni i hlubokým temným očím, které se nedokáží usmát.

Pro Sookee se její paní stává naivní a nevinnou dámou. Jenomže konec první části a následně i druhá část Komorné nám ukazuje, že není úplně vše, jak se zdálo, že nádherná Hideko má také svá tajemství. Druhá část nám kromě jiného také odhaluje Hidečino dětství, krutou strýcovu výchovu, jeho excentrické záliby a sadistickou a uzurpátorskou povahu. Není divu, že Hideko ze všeho nejvíce touží po svobodě. Všechno utrpení, které jí strýc způsoboval, dokázala snést díky myšlence, že mu může kdykoliv utéct – oběsit se stejně jako její teta. Ale pak přichází Sookee a Hideko zjišťuje, že jsou i jiné cesty, jak se osvobodit.

Přestože příběh filmu režiséra Chan-wook Parka, který nám přinesl takové filmy jako Old Boy, Žízeň či Tajemství rodiny Stokerů, není pro zkušenějšího diváka ničím překvapivým, ani nijak zvlášť zajímavým a obohacujícím, dokáže Komorná uchvátit kostýmní výpravou, kulisami a zajímavou kamerou. Občas je až jedno, o co ve filmu jde a kdo koho chce podvést či se ho zmocnit, rozložení a snímání scén dokáže zaujmout a uchvátit mnohem více. Park se také vůbec nebojí ukázat sexuální scény mezi Sookee a Hideko, až je těžké odhadnout, zda jsou krásně eroticky osvobozující či se jedná jen o mužský vlhký sen. Herečky se v nich ale nebály žádných hranic a ve své neposkvrněné nahotě se divákovi nastaví jako na talíři. Ženská sexualita a erotismus jsou zde vyjádřeny jako teplý bezpečný přístav v porovnání s tím mužským, který je zobrazován až groteskně a jako něco negativního a násilnického.

Ve svých 145 minutách má film jak silnější momenty, tak slabší chvíle, které nedokáží zcela udržet divákovu pozornost. V první polovině se Komorná tváří jako erotický thriller, ale sklouzává k letargii, ze které se režisér Park snaží diváka probrat buď zvratem na konci první části filmu, erotickými scénami či násilím, na které slabší povahy nebudou hledět s povděkem, nebo retrospektivním vyprávěním. Konec je příliš snadný na to, z jaké klece Hideko utíká a do čeho všeho se dívky zapletly. Komorná je korejský film poměrně snadno stravitelným i pro západního diváka s krásnými herečkami a slabším příběhem.

Agašši (아가씨, Komorná), 145 minut.
Režie: Pak Čan-uk
Hrají: Kim Min-hi, Kim Tae-ri, Ha Džon-u, Čo Džin-un a další.