1. 10. 2014

[Recenze] Hanzawa Naoki

Letní sezóna roku 2013 byla pro mnohé překvapením. Od 7. července do 22. září se vysílal Hanzawa Naoki, seriál z prostředí bankovnictví. Kdo by se jen mohl pomyslet, že tak nezajímavý námět se stane trhákem. Sledovanost začala poměrně z vysoka, na 19,4 %, a za celou dobu neklesla, naopak poslední díl měl čtvrtou nejvyšší sledovanost v dějinách televizních seriálů – v oblasti Kantó byla sledovanost 42,2 %.

Příběh je založený na dvou knihách od Ikeida Džuna Oretači bubble njúkógumi a Oretači hana no baburugumi. I sám seriál je rozdělený na dvě části, jedna se odhrává v Ósace a druhá v Tokiu. „Některé postavy mi připomínají kolegy v práci,“ řekl opravdový bankéř, který každou neděli na Hanzawu koukal. „Díky tomu to působí velmi reálně. Až na to, že kdyby se někdo choval jako Hanzawa, tak by ho okamžitě vyhodili.“

Hanzawa Naoki pracuje na ósacké pobočce Centrální tokijské banky na oddělení půjček. Jednoho dne se k němu dostane žádost ósacké ocelárny Niši na 500 milionů jenů. Než stihne žádost pořádně prozkoumat a zkontrolovat, jeho nadřízený vše uspěchá a půjčku potvrdí. To se Hanzawovi nezdá, ale již s tím nic nenadělá. A opravdu ocelárny Niši zkrachují a tím banka přijde o 500 milionu jenů. Přestože za špatnou půjčku může Hanzawův nadřízený, ten veškerou zodpovědnost za ztrátu peněz hodí na Hanzawu. Tomu se to samozřejmě nelíbí, a tak přísahá, že peníze do posledního jenu získá zpět.

Na sledovanost nedávám, protože vkusu japonských diváků se většinou nedá věřit. Někdy se shodneme, ale častokrát se jí divím. Proto jsem minulé léto ignorovala vzrůstající popularitu Hanzawy a seriál úplně vynechala. Přece jen – jak by seriál o bankéři mohl být zajímavý, že? Jak jsem se mýlila! Seriál byl napínavější než kdejaký thriller. Už od prvního dílu mě chytl a nepustil. Nemohla jsem si pomoci; každý díl jsem Hanzawovi fandila, držela palce a byla na nervy, jestli se mu to povede či nikoliv. Z tohoto hlediska hodnotím příběh jako velmi uspokojivý, protože málokterý seriál vás připoutá na židli, nutí držet palce hlavnímu hrdinovi a opravdu ho nahlas povzbuzovat a říkat mu, že to dá, ať bojuje.

Postavu Hanzawy Naokiho ztvárnil herec Sakai Masato, jehož popularita (především díky Naokimu) v poslední době vyletěla do nebes – svědčí o tom i jeho obsazení do hlavní role v taize plánované na rok 2016 Sanadamaru. To, jak Hanzawu zahrál, bylo naprosto bezchybné. Úspěch seriálu nestojí jen na zajímavém příběhu, ale právě i na výkonu Sakaie. Uchvátilo mě, jak používal hlas, oči i výrazy v obličeji, aby přesně zachytil a vystihl Hanzawu bojujícího proti nadřízeným, nespravedlnosti i zkostnatělé byrokracii. Je to velmi inteligentní postava, diváky tedy nečekají žádná nelogická rozhodnutí, ani zbytečné emoční výlevy.

Hanzawa je velmi zajímavá postava, obzvláště ve světě japonských seriálů. Kope sice za „dobrou stranu“, ale není naivní, nevěří každému, co mu kdo napovídá – používá svůj vlastní mozek. Má několik rozměrů; spolehlivý nadřízený, kterého podřízení neváhají následovat, dobrý bankéř, který se snaží pomoci svým klientům, děsivý protivník, dobrý kamarád i milující manžel. Všechny tyhle rozměry od sebe dokážete rozlišit.

V roli jeho ženy Hany se ukázala rozpustilá Ueto Aja. Výkon z Nagareboši sice nepřekonala, ale jako vedlejší postava, která zdatně sekunduje svému muži, zahrála přesně, co měla. Neměla moc prostoru, ale vždy svého muže nasměrovala tím správným směrem a v podstatě byla jeho záchranným člunem. Velmi se mi líbilo, jak zobrazili jejich vztah. Ačkoliv nedocházelo k velkým romantickým gestům, z těch malých bylo velmi snadné vyrozumět, co pro sebe znamenají.

Co mě ovšem mrzelo, byla absence společné scény Hanzawy s jeho synem – divák akorát ví, že má dítě, ale nikdy s ním není. Zřejmě to vyobrazuje každodenní život japonského sararímana (kravaťáka pracujícího v kanceláři), který se vrací pozdě večer domů a ráno odchází ještě dřív, než dítě vstane, ale i tak to byla škoda. V podstatě to ani nevypadalo, že by ti dva spolu dítě měli.

Nejlepší Hanzawovi kamarády Tomari Šinobua a Kondóa Naosukeho ztvárnili herci Oikawa Micuhiro a Takito Ken-iči. Opět oba dva odvedli velmi dobrou práci, ale musím uznat, že Takito byl o něco lepší – měl i mnohem těžší roli neurotického bývalého bankéře. Sakai Masato byl opravdu bezchybný a když je s ním Takito na scéně, nenechává se jím zastínit jako spousta dalších vedlejších herců. Pokud bych měla ještě někoho vyzdvihnout, tak by to byli určitě Kagawa Terujuki a Kataoka Ainosuke (ten hrál tak úžasného slizáka úchylného, že ho potkat, kopla bych ho do holeně a zdrhla). To, že nevyzdvihuji další herce, neznamená, že by zbytek hrál za starou bačkoru, naopak mi přišlo, že všichni hráli velmi dobře, jenomže zazářili jiní.

Nikdy jsem moc neměla v lásce, když hlavní postava měla nějakou oblíbenou frázi a v každém díle ji minimálně jednou řekla. Tuhle „úchylku“ má i Hanzawa. Jenomže až s ním jsem pochopila, co se na tom těm Japoncům tolik líbí – já na ni pokaždé čekala a hrozně si užívala, když ji řekl. Jararetara, jarikaesu. Baikaeši da! Ve volném překladu to znamená zhruba: Jestli mě podrazíte, vrátím vám to. Na dvakrát!

Seriál je přesto možná trochu složitější, a tak ho rozhodně nemohu doporučit jako odpočinkový materiál. Setkala jsem se dokonce i s lidmi, kteří tomu vůbec nerozuměli, a tak z toho nic neměli. Přesto si myslím, že zápletka ani pletichy nejsou nijak složité, jediné, co může být horší na pochopení, je žargon z banky, ale ty nejdůležitější pojmy jsou pokaždé vysvětleny.

Mnoho fanoušků také nebylo spokojeno s koncem, ale pokud se nad tím logicky zamyslíme a uvědomíme si, že Hanzawa hrál celou dobu na reálnost, nic nepřikrášloval (snad jen kromě samotného Hanzawy – tak průbojného Japonce těžko pohledáte, obzvláště v bankovnictví), tak konec jde ruku v ruce s tímto konceptem. Proto si myslím, že ačkoliv to nemusí uspokojit srdíčko každého diváka, konec je takový, jaký měl být. Přece jen to končí 1:1.

Hanzawa Naoki je pro mě velkým překvapením, největším, které přichystal rok 2013. Od příběhu, přes hudbu, až po herecké výkony jsem byla velmi spokojená. Samozřejmě to má své mouchy, ale ty s lehkým srdcem přehlédnu, protože málokdo dokáže vytvořit napínavý příběh, jehož hlavní postavou je zaměstnanec banky. Teď už jen zbývá jedna otázka – bude druhá série?

Hanzawa Naoki (半沢直樹 ), 2013, 10x48-108 minut
Režie: Fukuzawa Kacuo, Tanazawa Takajoši, Tanaka Kenta
Předloha: Ikeido Džun
Scénář: Jacu Hirojuki
Hrají: Sakai Masato, Ueto Aja, Oikawa Micuru, Takito Ken-iči, Kagawa Terujuki, Kataoka Ainosuke, Išimaru Kandži, Nakadžima Júto, Akai Hidekazu, Ukadži Takaši, Kitaodži Kin-ja, Suruga Taró, Baišó Micuko a další.

Všechny obrázky, až na ten úplně první, jsou print screeny ze seriálu.